HiFi Klubben

Hopp til innhold
Lokale tilbud Gjør et kupp på utstillingsmodeller, utgående produkter og overskuddslager fra alle butikkene våre Les mer

HiFi Scenen Talks – The Mountains

Lyd kan flytte fjell

Bakmennene Fridolin og Frederik Nordsø har sammen med produsent Peter Albrechtsen skapt en lydverden med nærmest ubegrenset takhøyde. For å gi den ultimate lytteopplevelsen ble albumet spilt for publikum på et hi-fi-anlegg i verdensklasse.

The mountains - the valleys - the lakes

Fridolin og Frederik Nordsø er eneggede tvillinger, og ikke bare ligner de hverandre rent fysisk, men de 33-årige brødrene høres også helt like ut. Det er virkelig ikke lett å skille de to hurtigtalene guttene fra hverandre.Med mindre du lytter til det de sier da, så klart. Fridolin og Frederik er nemlig temmelig forskjellige når alt kommer til alt. I mange år har de spilt musikk hver for seg – Fridolin er trommeslager og Frederik er gitarist, og de har begge produsert en rekke utgivelser. Selv om man tydelig merker det tette båndet mellom dem i den gjensidige ertingen deres, så har de hver sin innfallsvinkel til musikken. Også i det nye bandet deres, The Mountains, sammen med Moi Caprice-sangeren Michael Møller.

Vi har på en måte tatt hver vår vei til samme sted. 
sier Fredrik Nordsø

Fridolin overtar ordet: "Hvis man skal være platt, så kan man si at i vår tidlige karriere hadde nok Frederik en slags fantasi om å være Timbaland og lage en eller annen beat, og jeg hadde en slags fantasi om å være Daniel Lanois. Men nå vil vi begge to være Max Martin."

Nå vil vi begge to gjerne være Max Martin

Fridolin overtar ordet:
"Hvis man skal være platt, så kan man si at i vår tidlige karriere hadde nok Frederik en slags fantasi om å være Timbaland og lage en eller annen beat, og jeg hadde en slags fantasi om å være Daniel Lanois. Men nå vil vi begge to være Max Martin."

R&B-beat-guru Timbaland, den stemningsfulle rockeprodusenten Daniel Lanois og den svenske ultrapopmakeren Max Martin, som har levert lyd til fenomener som Backstreet Boys og Britney Spears. Tre giganter innen moderne musikk, på hvert sitt felt. Det gir mening at Nordsøene fremhever nettopp disse tre, for The Mountains-debutalbumet, 'The Mountains, The Valleys, The Lakes', inneholder referanser til alle tre: Her er både avanserte elektroniske lydkreasjoner, dype og teksturfylte lydbilder og ikke minst hardpumpet, hypermoderne pop-power.

Frederik prøver å beskrive arbeidsfordelingen i den nye bandkonstellasjonen.

"I The Mountains flyter mine og Fridos arbeidsposter sammen, men sprer seg fra komposisjon, produksjon og miks – og vokalredigeringen. Michaels rolle er at han tar seg av vokal, melodier og tekster. Han har spilt inn sin egen vokal – han hadde heldigvis en Telefunken Chrome, for den gamle mikrofonen hans var ikke mye å samle på – og så har vi gått over dem etterpå. På denne platen ble det Frido som satt mest med vokal og jeg som satt mye med miks, men det var litt tilfeldig," forteller Frederik. Fridolin fortsetter med å beksrive den kreative prosessen, som foregikk på skift mellom brødrenes studiesteder i Sverige og København:

"På Mountains-platen er det vel slik at Michael, Frederik og jeg startet på omtrent en tredel av låtene hver. Så en tredjedel av låtene begynte med at jeg lagde en beat, en tredjedel av låtene startet med at Michael lagde en vokalmelodi, og en tredjedel av låtene begynte med at Fredrik lagde en beat. De sangene Michael lagde ga han til en av oss, som deretter lagde en produksjon av det."

Finpolering og nerding

"Arbeidsprosessen vår startet ofte med at vi sa ’la oss bruke en time på hvert vårt rom og skissere tre opplegg hver.’ Så gikk vi inn i hvert vårt rom, og så lagde Frederik og jeg noen beats og Michael snekret sammen noen akkorder med liksomtekster. På den måten hadde vi plutselig ni skisser, og vi fikk jo helt vilt mye materiale på kort tid. Hele idéen var at vi ønsket å lage en solid popplate med noen mektige anthems, på en måte, så vi ville hele tiden komme frem til det mest melodiske."

Frederik utdyper: "Vi har laget utrolig mange plater i løpet av våre lange liv og har funnet ut at man alltid bruker 70% av tiden på de to sangene som ikke fungerer på platen, og som allikevel ender opp med å bli dårligst. Det tar 20 prosent av tiden å gjøre 80 prosent av jobben. Er det ikke det de sier? Er man for mye perfeksjonist i begynnelsen av den kreative prosessen, så kan det hende det stopper opp fordi man tenker ’argh, dette minner kanskje litt for mye om det der’ eller ’kanskje jeg burde gjøre noe annet’ Men hvis man i den første halvdelen arbeider ekstremt raskt og får skapt noe kreativt som er fullstendig intuitivt og spontant, så kan man senere begynne å finpolere og være sykt nerdete og pertentlig"

Det har også vært tid til grundig nerding på The Mountains-platen. Etter en to-ukers tur til Sverige, der fundamentet for albumet ble støpt, har prosessen vært spredt ut over omtrent et år, hele veien fra produksjon til mastring.

"I det rommet Mountains befinner seg i er det uendelig høyt til taket," fastslår Fridolin. "Det må gjerne være vanvittig pompøst og storslått. Beatene må gjerne være så tunge og hiphop-aktige som vi vil ha dem. Og så er det vokalen! Michael har gjort helt sinnsykt mye vokal. På noen av sporene er det 50-og-noe vokalspor som spiller over hverandre. I sporet ”mountains” i andre vers, er det tre forskjellige korstemmer som synger forskjellige ting med forskjellige melodier og forskjellige tekster som spiller oppå hverandre. Det er en merkelig kakofonisk kanongreie. Michaels vokal har blitt behandlet som en popvokal i et utvidet univers der alt kan gjøres. Så det er alt mulig dritt oppå toppen av vokalen, distortion og chorus og alt mulig piss. Varierende fra spor til spor.”

Frederik fortsetter beskrivelsen av den supersoniske eventyrreisen

"Det som det også er veldig mye av er lydeffekter – det er brukt mye tid på å lage sci-fi-lyddesign i ettertid. Det kommer av at Frido og jeg begynte å jobbe med en kollega som vi deler studio med som lager filmer og reklamefilmer. Noen ganger lager vi noe sammen med ham, og plutselig kommer den der omvendte måten å arbeide på: at man fargelegger et bilde med musikk – det er det et eller annet sinnssykt stimulerende ved.”.

"Selve 'The Mountains'-sporet er bygget på at Fredrik tok et stykke musikk, altså en sample, men klippet det fullstendig i filler, byttet totalt om på akkordene og transponerte det til det ugjenkjennelige," sier Fridolin, og entusiasmen hans gløder bare ved tanken. "Jeg hadde laget kanskje tyve spor med strykere og celloer og tubaer og alt mulig dritt, for deretter å klippe det opp og kjøre det baklengs og sende det bort til Frederik. Han gjorde det samme, og til slutt endte vi opp med bare én lyd som hørtes ut som ett instrument, men i virkeligheten er det 100 instrumenter som er mikset ned og mikset ned og mikset ned."

Mastering Engineer Vlado Meller

I forbindelse med albuminnspillingene allierte brødrene seg også med den legendariske lydmagikeren Vlado Meller, som gjennom sin fire tiår lange karriere har jobbet med blant andreJohnny Cash, Metallica, Beastie Boys og Kanye West. Med sin enestående mastringsteknikk satte han sitt tydelige preg på bandets ferdige album.

“Man skal ikke være redd for støy. Musikkens dynamikk handler om hvordan du opplever det, og ikke hva du ser på en skjerm. Derfor er effekter i produksjonen som for eksempel kompresjon og forvrengning viktig for å skape det samlede uttrykket,” forteller Fridolin. ”Jeg har snakket med noen hi-fi-typer som var utrolig skuffet over at platen vår ikke er like dynamisk som en Phil Collins-plate fra ’88 eller ’93, men jeg føler at det kunstneriske uttrykket fikk en siste dytt, for Vlado har gjort en fullstendig kompromissløs mastring.”

”Uten Vlado hadde ikke albumet endt opp med denne lyden. Det hadde vært penere, og det ville vært sinnssykt ergerlig med en elektronisk plate som er så steril, fordi alt kommer fra datamaskinen. Det er ikke noe organisk annet enn vokalen, og det finnes ikke noe verre enn elektronisk musikk som er fullstendig steril. Det gidder ikke folk å høre på. Folk vil heller ha noe med karakter.”

Frederik minnes selveste The King of Rock’n’Roll:

”Husker dere da det kom en Elvis-remix der noen hadde fått tak i et råopptak, og man plutselig hørte vokalen hans slik den lød i virkeligheten? Det lød jo som et helvete. Det var fullstendig uutholdelig å høre på. Plutselig gikk det opp for en at han sang som et helvete hvis det ikke var sykt mye distortion og master tremolo på lyden.”

”Det er ikke noe overveldende ved noe som er naturtro. Hvis man hørte en person synge og det lød akkurat som om han sto i stuen sin – jeg kan ikke forestille meg noe mer usexy. Det gjelder også film – tenk hvis lyden ble mixet så naturalistisk som mulig. Hver gang det regner, ville man ikke kunne høre hva folk sier, fordi det skal være så naturtro.”

Brødrene ler, og Frederik runder av med et smil:

Jeg tror ikke Avatar ville ha solgt så mye hvis de hadde satset på dét på lydsiden.


Frederik Nordsø har arbeidet med følgende artister:


- The William Blakes, Christopher, The Informations, Kristina Renée, Bodebrixen, Outlandish, Burhan Gs engelskspråklige plater, Yepha

Michael Møllers diskografi:

Utgivelser, solo
- Every Streetcar's Got a Name – An Album About Sex And Desire (2007)
- A Month Of Unrequited Love (2011)

Med Moi Caprice:
- Once Upon A Time In The North (2003)
- You Can't Say No Forever (2005)
- The Art Of Kissing Properly (2006)
- We Had Faces Then (2008)
- All We Fear Is Love - A Singles Collection/The Past Is A Foreign Country (dobbeltalbum, 2009)

Vi tror du vil like mer enn bare denne siden

HiFi Klubben bruker cookies til statistikk og til å forbedre brukeropplevelsen din på hjemmesidene våre. Ved å klikke videre på siden aksepterer du bruken av cookies. Les mer om cookies her