Hopp til innhold

Simon Ghahary – mannen bak verdens mest veldreide høyttalere

Det har gått nesten tjuefem år siden Simon Ghahary og Blue Room lanserte de banebrytende Podspeakers-høyttalerne. Lyden har blitt oppgradert flere ganger, men designet er det samme. Ett av mange bevis på at det er vellykket.

 

Tanken bak Podspeakers er like nobel som den er vanskelig å gjennomføre – en høyttaler som setter livsstil og musikkglede først, uten å ofre lydkvalitet. Markedet på åtti- og nittitallet, og ikke minst i uminnelige tider før dét, var fullstendig dominert av firkantede bokser i mørkt treverk, og distributører verden over så ikke ut til å ha noen nevneverdig tro på endring. Bortsett fra én aktør – i Danmark.

- Alt var firkantet og kjedelig, og alle var skeptiske til å gjøre noe annerledes. Designet mitt var for radikalt. Men da jeg møtte Audionord (Hi-Fi Klubbens distribusjonsselskap. Red. Anm.) for litt over tjue år siden var det som om noe klaffet. Dette var en gjeng med musikkelskere som ikke var redde for å gjøre ting annerledes. Jeg husker en av de første annonsene jeg så i en kundeavis, for Podene. Det var som om hele sortimentet vårt hadde en fest, hele familien, og i midten satt det en naken kvinne med en Minipod ved sitt bryst. Denne måten å tenke hi-fi på var helt ny, og jeg identifiserte meg med den, forteller Simon Ghahary.

Simon Ghahary ble født i England i 1972, og for tiden bor han i Los Angeles. Han har flydd over dammen for å være med Podspeakers på Hi-Fi Klubbens høstlansering. Samtlige av Hi-Fi Klubbens medarbeidere er samlet på en cruisebåt i Østersjøen. Det er tid for å presentere nye produkter og for å feire musikkens betydning i verden. Simon skal holde foredrag sammen med Podspeakers, men vil ikke dele for mye foreløpig. Det er noe nytt på gang, sier han bare. Designeren vil mye heller snakke med om Podspeakers historie.

 

Elektronisk. Kjemisk. Organisk.

På slutten av åttitallet, i et britisk musikklandskap som dreide seg mer og mer rundt klubbscenen, kjemiske stimuli og elektronisk muskk, var det rom for noe annet enn tradisjonelle høyttalerbokser – noe organisk, levende og estetisk. Musikken, klubbene, klærne, det var en livsstil, og i alt dette fikk Simon Ghahary mulighet til å samarbeide med Bowers & Wilkins, en av verdens mest anerkjente høyttalerprodusenter. Samarbeidet understøttet Ghaharys visjon, som handlet om langt mer enn estetikk. Fantastisk lyd var nå innen rekkevidde.

- Jeg hadde ingen formell bakgrunn innen akustikk, men jeg hadde en idé om at lyden oppførte seg som en bevegelse, en rund bevegelse, og dermed passet rett inn i et organisk format. Jeg lærte etter hvert at det er helt annerledes. At det handler om bølger. Samtidig var det noen fundamentalt riktig i mitt design. Minipodens ryggrad fungerte som et kammer for diskanten. Det strakk seg over basselementets rom. Og det fungerte utmerket.

Så utmerket fungerte designet at det dukket opp i en mengde filmer og TV-serier. Mest kjent er kanskje birollen i en Venner for livet-episode, men observante fans av Jim Carrey-filmen The Truman Show og science fiction-eventyret Lost in Space har også lagt merke til det flommende designet. For der tradisjonelle høyttalere kun evner å berøre deg via ørene, klarer Podspeakers det også via øynene.

 

- Musikk er dannelse!

- Jeg tror aldri musikk har vært så populært som nå, sier Ghahary. Den velkledde, slanke briten sitter fremoverlent i en brun rottingsofa åpenbart laget med tanke på holdbarhet fremfor stil. Ikke så rart – selv om vannet er rolig for øyeblikket, skjer det nok at sofaene blir mishandlet av både festglade passasjerer og av sjøen.

- Musikk må være med populært nå enn noensinne. Og det er helt nydelig! Musikk er dannelse, det er helt sammenvevd med livet. Vi ser særlig dette på salget av hodetelefoner. Men musikk bør deles! Podspeakers gjør dette mulig. En av tingene Podspeakers gjør, er å forsøke å skape rom. Du gjemmer de ikke vekk. Du plasserer dem der de låter bra!

Verden har gått gjennom en periode der bittesmå høyttalere og alt-i-ett-systemer har vært normen for mange, men Simon tror tiden nå har kommet for at folk igjen forstår at tilgjengelighet og enkelhet ikke bør gå på bekostning av ytelse.

- Hvis musikken er din lidenskap, så faller alt det andre på plass. Det handler om å lage rom for musikk og lyd i livet ditt. Hvorfor lytter folk til musikk på anlegg som faktisk begrenser opplevelsen? Det er nok mye fordi folk vil ha det enkelt. Og det er det vi gjør med Podspeakers – vi tar teknikken ut av ligningen og sørger for at musikk kun handler om musikk.

Respekter musikken

Inne på skipet er middagen i gang. Der andre firmafester ofte er preget av passiarer om arbeidsforhold, lønn og økonomiske forhold for øvrig, har Hi-Fi Klubbens medarbeidere en tendens til kun å snakke om musikk og produktnyheter. «Har du hørt...», «Jeg gleder meg til...» og «Jeg snakket akkurat med Lars Worre!» (DALIs sjefsingeniør. Red. anm.) kan høres mellom bordradene. Og det er nettopp denne entusiasmen Simon Ghahary beundrer.

- Alle i Hi-Fi Klubben er drevet av et engasjement for musikken. De tør å si det høyt, både i markedsføringen og i butikkene, at musikk er noe som skaper samhold, som kan nytes av alle, og at man skal respektere den! Musikken skal prioriteres i hverdagen. Musikk er som god mat –del den, og alle vil ha en fantastisk opplevelse. Jeg tror folk vil åpne ørene og lytte. Det er så mange produkter og firmaer som vil assosiere seg med musikken nå, men er de faktisk samstemte med artistene, engasjerte, eller er det bare tom markedsføring? For musikkelskerne er det faktisk ganske enkelt. Elsker du musikk, så vil alltid lyttingen være det viktigste.

 

Vi tror du vil like mer enn bare denne siden

Vi bruker småkaker, aka cookies (informasjonskapsler), slik at du bl.a. kan bruke vår nettbutikk. Vi bruker dem også til å finne ut hvordan våre nettsider blir brukt, slik at vi hele tiden kan forbedre oss, selvsagt mens vi hører på vår favorittmusikk. Ved å fortsette, godtar du alt dette. Les mer om cookies her