Hopp til innhold

Sunn doping

Nå kan du fremme dine sportsprestasjoner med et ekstra skudd energi

Ny forskning viser nemlig at musikk kan optimere ytelsesevnen med opptil 20%, og verdens største sportsstjerner bruker systematisk musikk for å yte optimalt.

Don’t stop me nooow, gjaller Freddy Mercury. Og han kan faktisk få deg til å holde ut lenger, så du ikke trenger å stoppe når kroppen vanligvis ikke klarer mer. Ny forskning viser nemlig at kroppens yteevne blir presset til det ytterste – og litt lenger – når treningen foregår til musikk. Så man kan si at musikk fungerer som en lovlig og sunn form for doping som gir et ekstra skudd med energi under trening.

Noen av verdens største sportsutøvere, som Paula Radcliffe og Haile Gebrselassie, bruker systematisk musikk under trening for å skjerpe kroppens yteevne. Og James Cracknell, som under OL i 2000 i Sydney rodde seg til gullmedalje og en plass i Guiness Rekordbok, har fortalt at han alltid lytter til Red Hot Chili Peppers’ album ”Blood Sugar Sex Magik” under trening fordi musikken gjør han ekstra tent.

Og det er ikke bare pseudovitenskap at musikk er bra til trening.

En av verdens ledende forskere innen musikk og idrett, idrettspsykolog Costas Karageorghis fra Brunel University i London har laget undersøkelser som viser at man kan optimere sin treningsinnsats med helt opp til 20 prosent , mens det samtidig vil føles 10 prosent mindre smertefullt.

Musikk gir lagånd

Karageorghis ramser opp tre hovedpunkter som viser hvorfor musikken kan fungere som doping. For det første kan musikken idrettsutøverens oppmerksomhet til å flytte seg og overdøve opplevelsen av tretthet og utmattelse.

For det andre er musikk og rytmikk med på å støtte motorikken og fysiske ferdigheter. Og for det tredje viser det seg at musikk har en enorm innflytesle på utøverens humør. Så musikk kan brukes til å motivere, stimulere og berolige i riktige situasjoner.

Dr. Karageorghis forteller hvordan musikk eksempelvis kan skape en følelse i kroppen som kan brukes til trening:

”Slik som følelsen mellom en sang og en forelskelse kan være meget sterk, er det samme prinsipp som fungerer i sport. Når et fotballag for eksempel alltid løper ut på banen til samme sang, gir dette spillerne inspirerende følelser som lagånd, stolthet og en opphisselse som kan kanaliseres ut i sporten.”

Intensity Rock Pop Soul / R'n'B Classical
55% The Best
Tina Turner
Lifted
Lighthouse Family
Back To Life
Soul II Soul
Spring from "The Four Seasons"
Vivaldi
65% Keep on Running
The Spencer Davis Group
Don't Stop Til You Get Enough
Michael Jackson
I Will Survive
Gloria Gaynor
Radetzky March
Johann Strauss
75% Born To Be Wild
Steppenwold
Movin' Too Fast - Artiful
Dodger & Romina Johnson
I Feel Good
James Brown
Troika
Prokofiev
85% The Heat Is On
Glenn Frey
Reach
S Club 7
Everybody Needs Somebody to Love
The Blues Brothers
William Tell Overture
Rossini

Smertestillende stoffer

Dr. Karagerghis’ forskning viser dog at det ikke er hvilken som helst musikk som fremmer formen, men at man kan lage noen retningslinjer ut i fra antall bpm. Det optimale er dog at man lager en personlig spilleliste, da det er individuelt hva som øker prestasjonene.

Peter Vuust har en doktorgrad i musikk og medisin, og han arbeider med aktivisering av hjernen under påvirkning av musikalske stimuli. Han forteller hvordan musikk i aller høyeste grad spiller en rolle når man trene og gir Costas Karageorghis rett i at det beste er å finne sin personlige musikk:

”Det er i all hovedsak to faktorer som spiller inn når man blir påvirket av musikk under trening. Rytmen i musikken kan – hvis den er nøye avstemt med tempoet – få eksempelvis syklister og løpere til å time rytmen optimalt, så man hverken kjører for fort eller for langsomt.

Den andre tingen som spiller inn er viktigere, og det er det emosjonelle musikken gir oss,” forteller han og utdyper hvorfor musikken skal skreddersys til den enkelte idrettsutøver:

”Musikk er supersubjektivt. Det sier seg selv at ikke alle liker det samme, og derfor reagerer vi også følelsesmessig forskjellig på musikk. Når man skal bruke musikken til å optimere prestasjonene sine er det viktig at det er musikk man selv liker. Man blir oppstemt av musikk man elsker, og det frigjør neurotransmitterstoffer i hjernen som for eksempel adrenalin, dopamin og endorfiner, som gjør at man kan presse seg selv hardere, samtidig som det kan virke smertestillende.”

 

Moll gjør en dummere

Musikk vi setter pris på kan altså gi oss en ekstra dytt, men Peter Vuust gjør oss oppmerksom på at musikken på velges med omhu, og det optimale er å bruke tre typer musikk før, under og etter man skal prestere.

”Under oppvarmingen skal man typisk bruke hissig musikk, som girer oss opp til å prestere. Under sportsutøvelsen skal man bruke noe som har et jevnt driv, så man kan time rytmikken perfekt. Etter trening skal skal man sette på noe rolig musikk så kroppen kan gire ned igjen.”

Han understreker viktigheten av å bruke riktig musikk, for det kan også virke i negativ forstand. Det er for eksempel gjort forsøk hvor man spilte langsom musikk i moll under en IQ-test, og da presterte samtlige under deres normale score. Det samme gjør seg gjeldende i sport.

 

Et ekstra kick

Morten Endsig Barasinski har i mange år instruert i spinning, og ellers er han både musikk- og idrettsinstruktør. I fritiden jobber han somDJ, og han gjør mye ut av å kombinere musikk og trening:

”Jeg bruker musikken veldig aktivt – både når jeg trener selv, og når jeg instruerer i spinning, og det er tydelig at musikken gir ekstra motivasjon. Hvis folk er døden nær i en spinningtime setter jeg på en bestemt type musikk som gir et ekstra kick. Så har folk alltid litt ekstra på bunnlinjen og yter en innsats som de ikke engang selv visste at de hadde, og som musikken drar frem. Ofte kommer folk til meg etter timen og sier ’Dæven, da du satte på den sangen kom jeg rett i mål.”

Morten Endsig Barasinskis personlige topp 10 lister

 

Vanskelig å dra på til Nephew

Morten Endsig Barasinski bruker musikk i høy grad under trening selv, og han er meget fokusert på rytmen:

”Hvis jeg skal ut på en lengre sykkeltur – 80 kilometer eller mer, kan jeg virkelig merke at det hjelper. Musikken hjelper meg til å holde en god driv på sykkelen, så jeg hverken kjører for fort eller for sakte, og på langturer sørger jeg også for at jeg får med noen låter som gjør at det går litt langsommere, så jeg også kan få igjen pusten. På en sånn rute gjør musikken en kjempeforskjell.”

Selv om Morten Endsig Barasinski har høyt fokus på rytmen i musikken annerkjenner han også at musikken spiller en stor rolle for det følelsesmessige, og at det kan få folk til å presse kroppen til det ytterste:

”Når jeg setter opp et program tenker jeg alltid på at det skal være en tydelig beat som man kan følge, men det blir ikke laget særlig mye musikk i dag som det er bra å dyrke sport til. For eksempel er det vanskelig å følge rytmen i sangene til Nephew. Men her kjører folk på ekstra hardt fordi de kjenner låtene.”

 

Musikk er sunn doping. Det tilsvarer det samme som å være på hjemmebane med et enormt publikum i ryggen hver gang man trener, og det er klart at det er med på å fremme enhver idrettsprestasjon

 

Verdensrekord og hjemmebanefordel

Den profesjonelle sportsverdenen har fått opp øynene for at musikk kan virke så prestasjonsfremmende at det nå blir ansett som doping. For noen år siden skulle Haile Gebrselassie forsøke å slå verdensrekorden på 3 000 meter. Før rekordforsøket ble det satt opp gigantiske høyttalere på stadion, som pumpet ut musikk som Haile Gebrselassie hadde plukket ut, og han klarte å sette verdensrekord.

Da man i ettertid fant ut at det kanskje skyldtes musikk ble det forbudt å spille musikk til slike rekordforsøk. Verdensrekorden fikk han dog lov til å beholde, og Peter Vuust utdyper hvordan musikk faktisk kan anses som doping:

”Musikk er sunn doping. Det tilsvarer det samme som å være på hjemmebane med et enormt publikum i ryggen hver gang man trener, og det er klart at det er med på å fremme enhver idrettsprestasjon,” konkluderer han.

All den forskningen som er foretatt rundt sammenhengen mellom musikk og idrett peker på at musikk gir ekstra energi. Det er ingen negative bivirkninger ved å putte ørepropper i ørene og gi gass, så det er bare å skru opp lyden neste gang du er på trening. Musikk er nemlig sunn doping.

Vi tror du vil like mer enn bare denne siden

Vi bruker småkaker, aka cookies (informasjonskapsler), slik at du bl.a. kan bruke vår nettbutikk. Vi bruker dem også til å finne ut hvordan våre nettsider blir brukt, slik at vi hele tiden kan forbedre oss, selvsagt mens vi hører på vår favorittmusikk. Ved å fortsette, godtar du alt dette. Les mer om cookies her