Hopp til innhold

Hi-Fi Scenen med Pernille Rosendahl

Den danske sangeren og låtskriveren Pernille Rosendahl gjestet Hi-Fi Scenen den 23. mars Salon K i København. På det eksklusive arrangementet presenterte hun sitt første, fortsatt navnløse, soloalbum og snakket om hvorfor det tok henne nesten fire år å fullføre albumet og om hvordan det var å jobbe med Frank Ocean-lydteknikeren Jeff Ellis, som også var med på scenen.

Pernille Rosendahl har spilt musikk i godt og vel tyve år. Hun har vært med i en rekke bandprosjekter, som blant annet Swan Lee og The Storm, og hun har i de siste årene vært i rampelyset som en av de mest markante musikerne på den danske musikkscenen. Men i den siste tiden har den danske sangeren og låtskriveren trukket seg helt tilbake inn i en ensom og konsentrert arbeidsboble mens hun har jobbet med sitt første soloalbum. Rosendahl har i den kreative prosessen holdt kortene svært tett til brystet, og ikke engang latt familien høre det nye materialet. Denne private tilnærmingen har satt sitt spor i låtene, som er preget av Rosendahls isolerte ramme rundt låtskrivingen. Det er bare co-produsent Søren Vestergaard, som Rosendahl har produsert platen sammen med, som har fått lov til å være involvert i hele prosessen:

”Ingen kjenner meg bedre enn Søren Vestergaard. Allikevel er store deler av platen et resultat av at jeg har isolert meg i ensomhet. Det arbeidet jeg har gjort i løpet av de siste fire årene har vært grunnleggende forskning i sjelens lyse og mørke sider. Det har vært et ganske personlig prosjekt. Jeg følte ikke behov for å diskutere det eller vise det til noen. Jeg trengte å finne ut av det selv. Intuisjonen min fortalte meg at jeg burde holde kortene tett til brystet frem til jeg var klar til å dele det,” sier Rosendahl om prosessen med å lage albumet.

Hun kaller platen en utgivelse som på sin egen måte kan kalles popmusikk, men som også er inspirert av hennes fascinasjon for salmer og folkeviser og den enklere formen i disse sangtradisjonene som ofte kjennetegnes av et manglende refreng.

Låtskrivingsprosessen og innspillingen har blant annet funnet sted i Danmark, England og USA, nærmere bestemt Los Angeles, der en av de få som har tatt del i prosessen vanligvis holder til. Og det er ingen hvem som helst, men mikseren Jeff Ellis, som mikser for den amerikanske R’n’B-sangeren og låtskriveren Frank Ocean – mannen bak den nå nesten ikoniske platen, ”Channel Orange”. Rosendahl forteller om hennes og Ellis’ første møte, som etter en rekke e-poster frem og tilbake foregår over Skype:

”Da jeg snakket med ham, var han tatt helt på senga. Han satt i et lite, mørkt rom og fortalte meg at han hadde vært oppe i 24 timer for å mikse Frank Oceans siste album. Likevel var han den best forberedte personen jeg noensinne har vært borti. Han visste alt om meg. Han hadde googlet all musikken jeg noensinne har laget, visste at jeg hadde vært med på X-Factor og var nysgjerrig på den avgjørelsen. Han visste bare alt,” sier Rosendahl.

”Denne 30-åringen som burde vært på toppen av verden viste seg å være det mest ydmyke og nerdete vesenet på kloden. Det å få snakke med ham mens han sitter og mikser Frank Ocean, som er en av mine store helter, mens han allikevel føler det er viktig å sette av en time midt på natten for å ta en godt forberedt, nerdete og grundig prat om visjonen i arbeidet mitt – det er faktisk ikke ofte man opplever slikt,” sier hun om å jobbe med Ellis, som på samme måte som Vestergaard var en av de få som ble involvert tidlig i prosjektet.

For selv om prosessen bak det fremdeles navnløse albumet har vært preget av Rosendahls ensomme tilnærming til låtskrivingen, og sangeren er vant med å administrere alle sider av musikkarrieren sin, alt fra låtskriving til forretninger, er det å publisere et så personlig soloalbum angstfremkallende. Rosendahl har alltid vært opptatt av å være en del av fellesskapet og har ofte samarbeidet med venner og andre som hun setter pris på, og derfor har behovet for å lage en egen plate ikke alltid vært der. Det bare kom en vakker dag:

”Det var første gang i livet mitt at jeg kjente et behov for å slippe å diskutere noe med andre. Hvis jeg ønsket å legge til en banjo i en låt, så skulle jeg ikke diskutere det med noen. Da skulle jeg bare gjøre det,” forklarer Rosendahl om beslutningen om å starte sitt første soloprosjekt, som hun, til tross for sin enorme erfaring som musikkskaper, har lært mye av:

”Noen ganger må man prøve å ikke ha det så travelt og heller ta seg god tid. Vi lever i en svært stresset verden, også i musikkbransjen, der musikken skal produseres utrolig raskt. Det skal være ”snappy” og ”flashy”. Man tjener på å hylle ettertenksomheten, og det har kommet som en overraskelse på meg hvor mye is man må ha i magen. Det er viktig at man er ydmyk, at man gjør ting på sin egen måte og at man tar seg den tiden man trenger,” sier hun.

Vi tror du vil like mer enn bare denne siden

Vi bruker småkaker, aka cookies (informasjonskapsler), slik at du bl.a. kan bruke vår nettbutikk. Vi bruker dem også til å finne ut hvordan våre nettsider blir brukt, slik at vi hele tiden kan forbedre oss, selvsagt mens vi hører på vår favorittmusikk. Ved å fortsette, godtar du alt dette. Les mer om cookies her