HiFi Klubben

Hopp til innhold
Lokale tilbud Gjør et kupp på utstillingsmodeller, utgående produkter og overskuddslager fra alle butikkene våre Les mer

Beverly Hills på toasten og bossanova i kaffen

Musikk har overraskende mye å si for maten du spiser smaker. Her møter du to fagfolk som er superbevisste på hvordan de krydrer en smaksopplevelse med musikk.

Du kjenner deg sikkert igjen: Du sitter på en restaurant, og selv om maten er glimrende og kelneren er topp, så er det fortsatt noe som irriterer. Bakgrunnsmusikken er enten for høy, eller av en så dårlig kvalitet at det fremstår som støy, akustikken er dårlig, eller så er musikkvalget bare helt på bærtur i forhold til spiseopplevelsen. Dette er faktisk ikke så rart, for forskning viser at det er langt fra bare smaks- og luktesansen som definerer en smaksopplevelse – det viser seg at også hørselssansen i stor grad spiller inn.

Han tukler med hjernen din

LS1_nr1_750x1500_Omar.jpg

Omar Maagaard Hossain er barista og Head of Education på Copenhagen Coffee Lab, han har fulgt forskningen tett, og eksperimentert med hvordan musikken påvirker smaken på kaffen din. Han har for eksempel funnet ut at fiolin gjør kaffen søtere:

”Du blir overrasket over hvor mye man kan manipulere folks opplevelse av helt vanlig kopp med kaffe. Spiller jeg avbalansert, mykt fiolinspill, så oppleves kaffen som søt, mens høye frekvenser vil trekke mer syrlige toner ut av kaffen.”

I et annet eksperiment fikk folk en bit sjokolade mens de hørte på latinamerikanske bossanova-rytmer. De aller fleste var overbeviste om at sjokoladen kom fra Sør-Amerika. Da de smakte nøyaktig samme sjokolade til lyden av kokker som jobbet på et kjøkken, så mente alle at det var en sjokolade av høyere kvalitet.

”Det er litt det samme som at jeg kan servere kaffe, vin eller øl i helt forskjellige kopper eller glass, så vil folk få vidt forskjellige opplevelser. Det overraskende er at du kan endre smaksopplevelsen på samme måte med musikk. Jeg elsker for eksempel å forvirre folks sanser. Hvis de for eksempel kommer inn i en restaurant med stilren nordisk design, kan være morsomt å spille afrikansk jazz til kaffen deres. Da tvinger jeg dem ubevisst til virkelig å smake på kaffen, og gir dem en opplevelse samtidig.”

Helt nye standarder

Flere og flere restauranter får opp øynene for hvordan de kan bruke musikk til å designe matopplevelsen. Restaurant Alchemist er en av Danmarks mest ambisiøse, og de åpner snart de nye lokalene sine. Her vil nivået for restauranter i Skandinavia bli tatt til nye høyder når de kommer til å bruke musikk målrettet for å skape spesielle stemninger, forteller Rasmus Munk, medeier og kjøkkensjef.

”Vi er veldig bevisste på å ikke skape for mange overveldende sanseinntrykk for gjestene våre. Derfor skal musikken konsekvent bidra til den samlede flersanselige spiseopplevelsen, der den ubevisst setter en stemning hos gjesten.”

LS1_nr2_1500x750_Rasmus-Munk---husk-kreditering-af-fotograf.jpg Foto: Soren Gammelmark

Wagner eller Beverly Hills til maten?

Rasmus Munk utdyper hvordan et besøk på Alchemist kan ta deg med på en reise. ”Vi har hentet mye inspirasjon fra teaterets og kunstens verden. I den forbindelse har begrepet Leitmotiv blitt veldig viktig for oss. Leitmotiv assosieres ofte med de tilbakevendende meloditemaene i Wagners operaer, og for oss har det blitt en måte å beskrive og bruke tilbakevendende elementer som minner gjesten på temaene våre, og knytter sammen opplevelsen. Det er med dette i tankene at lyddesigneren vår Lars Bork Andersen har jobbet med lyden i de ulike rommene våre.” Tenker du at Wagner kanskje høres en smule elitistisk ut? Ikke vær redd. Rasmus Munk varierer mye, og trekker faktisk også populærkultur fra 90-tallet inn i restauranten sin.  

”Det kan også tenkes at vi av og til bruker musikk i forbindelse med servering av enkelte retter. Vi har tidligere brukt velkjente temaer – for eksempel musikk fra Beverly Hills 90210 servert sammen med en toast – til å skape assosiasjoner og vekke minner hos gjesten.” Men vil gjesten legge merke til at restauranten faktisk har anstrengt seg for å matche musikk og mat? ”Det hadde jo vært morsomt hvis gjestene våre merket at det er noe på gang. Samtidig er noen av de beste soundtrackene de som integreres så godt i de andre elementene av opplevelsen, at man etterpå knapt husker hva som faktisk ble spilt.”

Fremtiden blir krydret med musikk

Noen av de mest innovative restaurantene i verden har i flere år eksperimentert med å integrere lyd i smaken, og Omar Maagaard Hossain fra Copenhagen Coffee Lab er overbevist om at vi bare har begynt å pirke i overflaten av hva som er mulig. ”Det er en tydelig trend rundt det som har med sansene å gjøre – det er en del av tidens ånd. Jeg er helt sikker på at det om 5-10 år vil være helt vanlig at restauranter tenker på hvordan de kan krydre, manipulere og konstruere en smaksopplevelse for gjestene sine.

Jeg elsker for eksempel å forvirre folks sanser.Omar Maagaard Hossain

LS1+2_produkt_1500x750_chokoladedreng.jpg