HiFi Klubben

Hopp til innhold

HI-FI SCENEN talks MED THE NATIONAL

"Vi skriver gjerne musikk til hodetelefoner"

Den 8. september slippes bandets syvende album, Sleep Well Beast. Hi-Fi Klubben arrangerte en prat med gitaristen, låtskriveren og produsenten Aaron Dessner i Operaen, København to uker før slippet.

Av Søren Vestergaard Thiesen, Heartbeats

”På Sleep Well Beast ville vi endre på hvordan The National låter. Uansett hvilken type kunstner man er, så tror jeg man alltid streber etter å ville fremover og unngå å gjenta seg selv.”

Dette sa gitarist, låtskriver og produsent Aaron Dessner fra The National da han gjestet Hi-Fi Scenen i foajeen til Takkelloftet i Operaen i København.

Og The National låt også ekstra spennende på augustdagen da hele albumet ble spilt foran et utvalgt publikum på et Steinway Lyngdorf-system i absolutt verdensklasse. Et passende valg til snikpremieren på Sleep Well Beast.  

Da albumet ble tatt opp skjedde det i deres nybygde studio, der furupanel gir varme og inspirasjon til det amerikanske bandet.

”I Hudson fant vi og kjøpte et 250 år gammelt bondehus med tilhørerende låve, som vi rev ned. Vi gjenbrukte materialene til å bygge det nye studioet vårt. For første gang måtte vi også tenke på hvordan The Nationals studio låter og ser ut. Når du går inn ser det ut som en kirke med stor takhøyde og vertikal spiss, og alt er laget i furu. Alt er i åpent plan. Det er ikke noe kontrollrom, og tanken er at man kan spille musikk alle steder i bygningen,” forteller Aaron Dessner og fortsetter:

”Man kan høre en knappenål falle.”

 

Studioet er innredet med ATC 45 studiohøyttalere som bandet etter eget utsagn har spilt helt i filler. Men de bruker også Sonos. Og så prioriterer de at man skal få så god lyd som mulig, enten man hører musikken i en bil eller bare gjennom hodetelefoner.

”Vi var lenge besatt av hodetelefoner. Vi ønsket å lage musikk som man kunne høre på mens man er full og har på hodetelefoner i senga. Du vet, man kan høre alle detaljene, men blir også oppslukt i en slags tåke.”

En av hemmelighetene er ifølge gitaristen, låtskriveren og produsenten å ikke mastre for høyt. I motsetning til så mange andre.

”Hvis du ser på waveformen på de fleste moderne innspillinger er det bare en stor firkant.”

The National har også tidligere jobbet med tåkete lag i musikken. Det innebærer at det ikke alltid er mulig å peke ut hvilken lyd som hører til hvilket instrument. Det kommer delvis av at noen av albumene ble tatt opp i improviserte studioer på loftet til venner og familie.

Dette har vært både en fordel og en ulempe. Men denne gangen ville bandet rydde opp i lakene og tåken. Detaljene har blitt mye klarere, selv om de har begynt med nye arbeidsmetoder.

”Broren min, Bryce Dessner (gitarist, red.), har fått lov til å leke mer med komposisjonene. Til gjengjeld spiller han ikke så mye gitar på Sleep Well Beast som han har gjort på tidligere album. Men han er klassisk komponist, så i stedet har vi utnyttet den delen av evnene hans. Han har også fått lov til å eksperimentere mer,” forklarer Aaron.

En del av eksperimentene har vært at Bryce Dessners fascination av sequencing og software får lov til å tre frem mer. Bryce skriver både gitar-, tromme- og pianodelene på et noteark som han kan manipulere gjennom forskjellige typer software.

Du kan høre resultatene flere steder på albumet, f.eks. i sangen ”Empire Line”.

Det mest eksperimenterende sporet på platen heter ”Walk it Back”. Låten er opprinnelig spilt inn i Brooklyn i 2014, men i fjor år fikk Bryce-brødrene sammen med rundt 100 andre artister mulighet til å spille inn noe av den som en del av en workshop på Funkhaus i Berlin, som er det østtyske svaret på BBC og ble startet på 50-tallet.

”Det er en hel, liten by full av kinoer og opptaksutstyr fra 50-tallet, som blant annet gamle rørmikrofoner. Vi lagde et åpent studio der vi inviterte samtlige 100 kolleger til å plukke opp et instrument, høre låten uten vokal og bare spille noe de synes passet. Vi ga dem ingen akkorder. Derfor kan du høre masse lyder på ”Walk it Back” som faktisk ikke har noe med sangen å gjøre”.

Aaron Dessner betrodde til publikummet at den nye platen neppe inneholder kjempehits som ”Bloodbuzz Ohio” og ”Fake Empire”. Til gjengjeld er du sikret et album der det er viet mye oppmerksomhet til detaljene og der du er garantert en sjelfull musikalsk åpenbaring.

”Vi har lært at vi ikke skal skrive musikk som ikke inspirerer oss. Vi stryker ofte ut noe hvis det låter for tilgjengelig, eller hvis det låter som en hit. Mainstream-musikk er et produkt, ikke kunst. Vi lager ikke produkter.”

 

Vi tror du vil like mer enn bare denne siden

Vi bruker småkaker, aka cookies (informasjonskapsler), slik at du bl.a. kan bruke vår nettbutikk. Vi bruker dem også til å finne ut hvordan våre nettsider blir brukt, slik at vi hele tiden kan forbedre oss, selvsagt mens vi hører på vår favorittmusikk. Ved å fortsette, godtar du alt dette. Les mer om cookies her