Resultatet av å ha satset på vekst gjennom mange år er tydelig, for DALI kan nå konkurrere med de store gutta i bransjen. Dette har blant annet skjedd ved at produksjonen har blitt løftet gjennom kvalitetsstyring og prosessoptimalisering. Sistnevnte er kodeordet for bedre kvalitet og mindre svinn. Det er imidlertid en myte at streng kvalitetsstyring handler om å kassere halvparten og bare beholde de beste produktene. Gjennom metodiske forbedringer kan man løfte hele kvalitetsnivået OG sikre konsekvente resultater. Og så er det kanskje bare 1 av 100 høyttalere som ikke passerer nåløyet.
I kvalitetsområdet på fabrikken viser Lars Worre et eksempel på hvordan nesten ferdigutviklede produkter testes. Det er et skoleeksempel på hvordan man med stor innsats, men med små kostnader for kunden, hever kvaliteten. For når testeren, som har på seg hørselvern, presser produkter over maksgrensen i timevis, så vil det ofte være samme komponent som ryker først. Det er etter all sannsynlighet også den komponenten som tar kvelden når folk har fest. Dette detektivarbeidet lar DALI forbedre det svake leddet – ofte bare for noen få kroner ekstra – og få en generelt mer robust konstruksjon. En liten ekstrainvestering resulterer altså i et markant mer driftssikkert produkt.
”Dette er bare en av de mange fordelene med å bli større. Vi kan levere produkter som er gjennomanalyserte og gjennomtestede! Kombinert med de sterke meningene våre om god lyd er konseptet vårt temmelig vanntett. DALI-produkter holder koken, og det er derfor vi er et av de foretrukne merkene til forhandlerne, også internasjonalt,” sier DALI-direktøren.
Like viktig som kvalitetskomponenter er muligheten til å ansette de rette folkene. DALI har i dag en størrelse som tiltrekker seg eksperter innen alt fra design til sertifisering. Disse ekspertene kjenner kravene, kan styre unna forhindringer og vet hva som skal til for å bygge videre på DALIs solide suksess. En suksess som ikke sto skrevet i stjernene den gang høyttalermerket var en del av HiFi Klubben og fikk et oppstarts marked i dåpsgave.
”Å bli et anerkjent merke, som DALI, er ikke vanlig når man starter fra begynnelsen. Alt det gode vi har oppnådd, plassen på den globale scenen, er en direkte følge av et sterkt team med dyktige spesialister på alle steder. Med tiden kan vi sikkert også forsørge foreldrene våre, altså HiFi Klubben, hvis det skulle bli nødvendig,” ler Lars Worre.