Hva er det egentlig som bestemmer hvilke låter som havner i Spotifys offisielle spillelister? Hvor mye makt har redaktørene?
Man kan beskrive Spotifys spillelistestruktur som en avansert pyramide. På bunnen er det drøyt 4500 lokale spillelister med titusenvis eller hundretusenvis av følgere, som for eksempel ”Coffee break” og ”Taco Tuesday”. Noen av disse spillelistene, som den anerkjente independent-listen ”Fresh Finds”, er mer kreative og har som hovedmål å bygge tillit mellom Spotify og brukerne.
I dette nedre laget er det Spotifys egne redaktører som er mest aktive. Valget av låter er basert på en kombinasjon av data, masse forskning rundt målgruppen og tilbakemelding fra ulike testgrupper.
– Redaktørene våre sitter ikke og lager lister på intuisjon, som deg og meg. De har alltid en feedbackloop. Dette er stikk i strid med hvordan bransjen tradisjonelt har vært. Tenk om musikkredaktørene i radio hadde fått feedback fra lytterne sine?
Tilbake til pyramiden. Hvis en låt blir veldig mye spilt i bunnlistene, så kan den seile opp til neste lag og ende opp i millionlister som ”New music friday”, ”Rap caviar” og ”Viva latino”. På toppen av pyramiden troner ”Today’s top hits” med 21 millioner følgere, og her er den avanserte utvalgsprosessen utelukkende basert på data. Det er derfor helt umulig å prøve å påvirke Spotify for å komme oppover i pyramiden, sier Holmstén, selv om mange plateselskaper og artister prøver.
– Spotify skal ikke være en gatekeeper – det må være demokratisk. Hvis du er en aspirerende artist som lager gode låter, så starter du ikke på toppen, men det skal alltid være en mulighet for deg å nå toppen, konstaterer Holmstén.
Så hva er det som avgjør om en ny låt havner på for eksempel den norske ”New music friday”-listen?
– Den organiseres av redaktørene våre basert på en kombinasjon av data og musikalsk magefølelse. Redaktørene våre hører på hundrevis av nylig utgitte låter hver uke for å kunne ta så informerte beslutninger som mulig. Men når alt kommer til alt, så er det alltid tilbakemeldingene fra brukerne våre som bestemmer hvordan de forskjellige låtene beveger seg innad i systemet, sier Holmstén og konkluderer:
– Det er rett og slett brukerne som har makten. Selv om de noen ganger trenger litt menneskelig hjelp på veien.