Hopp til innhold

DALI – Danish Audiophile Loudspeaker Industries – ble grunnlagt i 1983 av Peter Lyngdorf, som også er Hi-Fi Klubbens grunnlegger. I dag er DALI en global eksportsuksess, som begeistrer musikkelskere og anmeldere i mer enn 70 land.

  • Kvalitetshøyttalere i alle prisklasser
  • Fås både i tradisjonelt og moderne design
  • Maksimal lydkvalitet for pengene
  • Komplette serier til alle behov
  • Utviklet og designet i Danmark
Filtrer og sorter
136 produkter
Nyhet
EPIKORE 3
DALI EPIKORE 3
Kompakt høyttaler
113 996,- / Par
Viser 42 produkter ut av 136

Kvalitet foran moteluner

Siden DALI startet med å produsere høyttalere i 1983 har mange andre produsenter dukket opp og forsvunnet igjen, og den ene motebølgen etter den andre har skylt gjennom hi-fi-universet. DALI har overlevd og hatt stor suksess ved å holde seg til den kunsten de mestrer bedre enn noen andre, nemlig å lage bunnsolide kvalitetshøyttalere med makismal lydvaluta for pengene. Og det gjelder også for innbyggingshøyttalerne og de elegante designmodellene som har kommet de siste årene.

Flott lyd på alle anlegg

En DALI-høyttaler formidler musikken med nærvær, nerve og timing. Lyden kommer virkelig ut i rommet, så du får en autentisk og spennende opplevelse, uansett hva slags musikk du spiller. Høyttalerne er samtidig lettdrevne for forsterkeren, så du kan oppnå flotte resultater på selv mindre stereo- eller surround-anlegg.

Sunne konsepter bak global eksportsuksess

Ved å konsentrere seg om noen sunne grunnprinsipper og ved å forbedre de om igjen og om igjen har DALI skapt en imponerende høyttalerrekke, som inkluderer noen av verdens absolutt beste produkter. Uansett om du beveger deg i økonomiklassen eller den ekstreme high-end-klassen, finner du en DALI-høyttaler blant klassens beste, og i dag velter stjernene og prisene inn fra begeistrede hi-fi-anmeldere over hele kloden.

 

HiFi Klubben x DALI:

HiFi Klubben skapte DALI for å kunne gi kundene hi-fi-lyd til en god pris. Siden har den danske produsenten av kvalitetshøyttalere gått solo og blitt en verdensstjerne.

I et nordlig hjørne av Danmark, omgitt av jorder og vindmøller, ligger DALIs gigantiske hovedkvarter. 22.000 kvadratmeter for å være presis, som blant annet inneholder fabrikk, lager og utviklingsfasiliteter. Her blir noen av verdens beste høyttalere bygget gjennom en kombinasjon av automatisering og fantastisk håndverk. Men det danske høyttalermerket startet et helt annet og mye mer tilbakeholdent sted: i bakrommet på en av HiFi Klubbens første butikker i Århus. De ansatte bygde høyttalere selv og var gode på det. Snart lekte de seg med prototyper hjemme i kjelleren hos Peter Lyngdorf, HiFi Klubbens grunnlegger. De visste ut ifra arbeidet i butikken hva slags produkter som manglet i hyllene, hvordan de skulle spille, og hva de skulle koste.BRAND-DALI_RUBICON2_1920x1080px.jpg

”Høyttalerne ble bygget, men de glemte å regne inn fortjeneste. Det var faktisk billigere å kjøpe en DALI-høyttaler enn å bygge sin egen av tilsvarende høyttalerelementer. Dette er én av grunnene til at DALI ble en suksess fra dag én,” forteller Lars Worre, som er DALIs administrerende direktør og har vært en del av selskapet siden 1991.
DALI holder fast ved mange av de samme gamle dydene nå. Høyttalerne blir bygget for å vare i 20-30 år. Noe man også strebet etter før i tiden, men som veldig få forventer i dag. Teknologier kommer og går mye fortere nå – noe som har gitt en utpreget bruk-og-kast-kultur. Av samme grunn unngår høyttalerprodusenten de mest kortlivede teknologiske løsningene. DALI, som står for Danish Audiophile Loudspeaker Industries, lager produkter som varer og som det betaler seg å legge litt ekstra penger i. Når elektronikken blir foreldet, kan du nøye deg med å oppgradere den aktuelle delen. Du tvinges ikke til å skille deg med et ellers fullt fungerende og velspillende produkt fordi en eller annen digital plattform har havnet i bakleksa. Lars Worre sier:

”Vi tror at verden er stor nok til at vi kan oppnå suksess med god lyd og høyttalere som varer i mange år. Der er alltid kunder som er bevisste på at kvalitet lønner seg, og det blir etter alt å dømme bare flere av dem.”

Mange kunder tror at DALI-høyttalere bare blir forhandlet over disk hos HiFi Klubben. Men butikkene i de fem landene kjeden finnes i omsetter mindre enn en femtedel av produksjonen – resten av salget på verdensplan står DALI for selv. Drømmen om at DALI-høyttalerne skulle ut og spille i hele verden oppsto på slutten av 80-tallet. En selger fra Cerwin Vega, et annet av HiFi Klubbens sentrale merker, lovet Peter Lyngdorf å ta med DALI til USA og drive forretning der borte. Lars Worre forteller:
”Det er nok ikke så mange som vet at DALI faktisk sto for ’Danish American Loudspeakers Incorporated’ de første årene – nettopp for å ha et ansikt mot det amerikanske markedet.”

Man hadde imidlertid glemt at eksport var ensbetydende med at alle de tradisjonelle leddene som HiFi Klubben hadde fjernet i Danmark måtte ha sin del av kaka: importører, noen ganger underdistributører og forhandlere. Produktene ble alt for dyre sammenlignet med hjemmemarkedet.BRAND-DALI_S180_1080x1080px.jpg

Det var behov for en ny plan. Så fra starten av 90-tallet og frem til år 2000 forberedte DALI seg på å bli en eksportvirksomhet. Hele sortimentet ble tilpasset, og produksjonen ble økt. Mer fokus på effektivitet og volum betød at produktene nå ble mer bærekraftige på eksportmarkedene. DALI steg i gradene internasjonalt, og da kjente engelske, amerikanske, tyske og franske hi-fi-magasiner begynte å skrive regelmessig om de danske kvalitetshøyttalerne, fikk fjernere markeder øynene opp for dem. I dag står DALI på hyllene i 70 land. Lars Worre sier:

”Bare i Tyskland har vi gått fra å være totalt ukjente for 20 år siden til å være kjent av alle i hi-fi-bransjen i dag. Forhandlere tilbyr et nøye utvalgt sortiment av lyd og design, og DALI er i dag ett av to-tre foretrukne merker. Dette er i stor grad et resultat av den gode lyden, at produktene gir mye for pengene og at DALI en troverdig handelspartner.”

Det første forsøket på å slå gjennom i USA gikk litt opp og ned, men nå er amerikanerne sikret tilgang til alle DALIs produkter: I 2018 inngikk høyttalerprodusenten en avtale med den amerikanske distributøren Lenbrook, som også eier merkene NAD og Bluesound.

Det som var HiFi Klubbens strategi fra begynnelsen – konkurransedyktige produkter uten dyre mellomledd – har DALI også hatt suksess med. Høyttalerprodusenten har i dag egen distribusjon i en lang rekke land. Når DALI selger varer i Tyskland, blir de sendt direkte til forhandleren fra fabrikken i Danmark. Når adressen er den samme som HiFi Klubbens sentrallager i Nørager kan det virkelig kalles ’direkte til deg’!

”Vi gjør omtrent det samme i Frankrike, Nederland, Belgia og Luxemburg. Og faktisk også i Kina, der DALI er som en mellomting mellom HiFi Klubben og en tradisjonell produsent. Det betyr at vi er mer konkurransedyktige fordi færre må håndtere varene og tjene penger,” sier DALI-direktøren.

HiFi Klubben stiftet DALI og eide dem også i mange år, men høyttalerprodusenten har siden 2004 vært et selvstendig søsterselskap med en tydelig separat forretningsdel. Til gjengjeld er partnerskapet like tett og åpenhjertig som det alltid har vært. DALI har direkte tilgang til HiFi Klubbens butikker og får viktig feedback fra både hovedkontoret, butikkene og kundene.

Tilbake på 80-tallet, før den første DALI-høyttaleren var en realitet, hadde Peter Lyngdorf sikret rettighetene til å produsere amerikanske Cerwin Vega-høyttalere for det europeiske markedet. Etter få år med samarbeid fikk Peter overtalt Cerwin Vega til å sende høyttalerelementer og delefiltre fra USA i containere til fabrikken i Danmark, der man bygde kabinetter, produserte høyttalerne og testet dem. Dette sparte en masse volum på transporten fra USA, og Danmark var et attraktivt land å produsere i på grunn av den svært høye dollarkursen den gangen.

”Ved å bruke originale elementer og delefiltre, og på grunn av fordelen med valutakursene, kunne vi faktisk selge Cerwin Vega billigere i Europa enn de kunne i USA,” sier Lars Worre, som har bakgrunn som akustikkingeniør med spesialisering i elektrostathøyttalere.

I Europa var HiFi Klubben Cerwin Vegas største partner og kunde utenfor USA. Deretter de mange amerikanske soldatene som den gangen var utstasjonert i spesielt Tyskland. Soldatene kunne ta med høyttalerne hjem toll- og momsfritt etter endt verneplikt. Det er morsomt å tenke på at soldatene har tatt med tusenvis av danskproduserte versjoner av en amerikansk høyttaler til USA.BRAND-DALI_IO6_1920x1080px.jpg

HiFi Klubben hadde så sterke meninger om produktene at hele Cerwin Vegas DC-serie, 1215 og 1515 og senere AL-serie ble utviklet av Hi-Fi-Klubben og DALI-folk – og godkjent av Cervin Vega. Så det var frustrerende da Cerwin Vega i 1997 flyttet produksjonen til Polen og et par år senere til Asia. Partene var uenige om strategien: amerikanerne ønsket å kutte ned på kvaliteten, slik at de kunne senke prisene. Den strategien viste seg å ikke duge, men banesåret til Cerwin Vega kom nok da grunnleggeren Gene Czerwinski døde. Lars Worre forteller:

”Det er sjeldent strategier og forretningsplaner som skaper bemerkelsesverdige merkevarer. Det er ildsjelene bak dem. Gene Czerwinski hadde ekstremt sterke meninger om power-høyttalere og var en rollemodell innen det feltet. Han var også akustiker på vitenskapelig nivå og mente blant annet at en høyttaler må lages så den kan takle unntakstilstander der den presses over alle grenser. Cerwin Vega var ikke familiebilen som er god på lange, komfortable turer på asfalt. Den var en brutal firehjulstrekker som briljerer når asfalten stopper.”

Årene med høyttalernes svar på en terrengbil gjorde et visst inntrykk på DALI-folkene. De opplevde at naturlig og realistisk lyd kan være et bedre holdepunkt enn lyd som går etter å være for ’pen’. Lyden til DALI, som er inspirert av live-musikkens naturlige autentisitet og Cerwin Vegas ’punchy’ dynamikk, er en god representasjon av dette. Men også Lars Worres spesialitet – elektrostathøyttalernes åpne, lette og luftige mikrodetaljer – har vært en sterk inspirasjon:

”Mye hi-fi er så rensket for feil at det er bare kjedelig å høre på. Høyttaleren skal høres spontan, autentisk og livsglad ut! Hører man på et liveband, så er man aldri i tvil om dynamikken og realismen. Når dette gjengis hjemme i stua, må det låte som om jeg er i konsertlokalet. Kanskje ikke like høyt, men den knirkende stolen og gitarkabelen som brummer hører med. Når jeg ikke lenger tenker over at lyden kommer fra høyttalerne, så vet jeg at jeg hører på den rette lyden.”BRAND-DALI_RUBICON6_1920x1080px.jpg

Man kan ikke ta utgangspunkt i at all informasjonen i musikken er like høy hvis det går på bekostning av at de enkelte detaljene ikke ankommer til rett tid. Øret er en nådeløs dommer for manipulasjon av tid og farging av lyd. Det er her en god høyttaler kommer til sin rett. For lyden eksisterer her og nå, i ekstremt raske og mikroskopiske nyanser som må stå helt nakne. Sender man dem gjennom et høyttalersystem som er for tregt eller tendensiøst, så avslører hjernen det, og realismen dør i samme sekund. Lars Worre sier:

”Når musikere og produsenter bruker så utrolig mye tid på å lage kunstverkene sine, som musikken jo er, hvorfor skal man da ta til takke med å ikke få den fulle opplevelsen? Vi får servert en gourmetrett, og den må nytes på et anlegg som låter best mulig. For eksempel med kvalitetsstreamingtjenester som Tidal Masters, som gir oss tilgang til all verdens lyd- og musikkproduksjoner hjemme i stua. Men det beste argumentet er nok at god musikk i god lydkvalitet definitivt øker livskvaliteten.”

Resultatet av å ha satset på vekst gjennom mange år er tydelig, for DALI kan nå konkurrere med de store gutta i bransjen. Dette har blant annet skjedd ved at produksjonen har blitt løftet gjennom kvalitetsstyring og prosessoptimalisering. Sistnevnte er kodeordet for bedre kvalitet og mindre svinn. Det er imidlertid en myte at streng kvalitetsstyring handler om å kassere halvparten og bare beholde de beste produktene. Gjennom metodiske forbedringer kan man løfte hele kvalitetsnivået OG sikre konsekvente resultater. Og så er det kanskje bare 1 av 100 høyttalere som ikke passerer nåløyet.

I kvalitetsområdet på fabrikken viser Lars Worre et eksempel på hvordan nesten ferdigutviklede produkter testes. Det er et skoleeksempel på hvordan man med stor innsats, men med små kostnader for kunden, hever kvaliteten. For når testeren, som har på seg hørselvern, presser produkter over maksgrensen i timevis, så vil det ofte være samme komponent som ryker først. Det er etter all sannsynlighet også den komponenten som tar kvelden når folk har fest. Dette detektivarbeidet lar DALI forbedre det svake leddet – ofte bare for noen få kroner ekstra – og få en generelt mer robust konstruksjon. En liten ekstrainvestering resulterer altså i et markant mer driftssikkert produkt.

”Dette er bare en av de mange fordelene med å bli større. Vi kan levere produkter som er gjennomanalyserte og gjennomtestede! Kombinert med de sterke meningene våre om god lyd er konseptet vårt temmelig vanntett. DALI-produkter holder koken, og det er derfor vi er et av de foretrukne merkene til forhandlerne, også internasjonalt,” sier DALI-direktøren.BRAND-DALI_Toturkammer_1080x1080px.jpg

Like viktig som kvalitetskomponenter er muligheten til å ansette de rette folkene. DALI har i dag en størrelse som tiltrekker seg eksperter innen alt fra design til sertifisering. Disse ekspertene kjenner kravene, kan styre unna forhindringer og vet hva som skal til for å bygge videre på DALIs solide suksess. En suksess som ikke sto skrevet i stjernene den gang høyttalermerket var en del av HiFi Klubben og fikk et oppstarts marked i dåpsgave.

”Å bli et anerkjent merke, som DALI, er ikke vanlig når man starter fra begynnelsen. Alt det gode vi har oppnådd, plassen på den globale scenen, er en direkte følge av et sterkt team med dyktige spesialister på alle steder. Med tiden kan vi sikkert også forsørge foreldrene våre, altså HiFi Klubben, hvis det skulle bli nødvendig,” ler Lars Worre.