Hopp til innhold

NAD er et av Hi-Fi Klubbens mest elskede merker, og det er ikke tilfeldig. De bruker nemlig kreftene sine på å gi deg lydkvalitet og råstyrke for hver eneste krone. Digger du fet lyd uten pynt, overflødige knapper og annet surr, slipper du ikke unna NAD!

  • Maksimalt fokus på lydkvalitet og råstyrke
  • Løsninger til både musikk, hjemmekino og iPod
  • Både budsjettklasse og high-end
  • Enkelt og funksjonelt design
  • En rekke modeller kan moduloppgraderes

HiFi Klubben x NAD:

Hvis hi-fi-bransjen var et stammesamfunn, så ville NAD og HiFi Klubben vært blodsbrødre. Med 40 års felles historie har de to organisasjonene et partnerskap som ingen andre.

NAD var et kjerneprodukt hos HiFi Klubben nesten fra begynnelsen. New Acoustic Dimension, som NAD sto for, ble til som et samarbeid og var i mange år drevet av distributører og folk med detaljinnsikt. Folk som ønsket bedre elektronikk til kundene sine og kunne fortelle produktutviklerne nøyaktig hvilke produkter som ville selge på markedet. I 1980 satt Gord Simmonds, NAD-distributør i Nord-Amerika, og Peter Lyngdorf sammen i produktkomiteen og snakket om hvilke produkter de trengte. Slik startet samarbeidet deres.

”Peters forretningsmodell var oppsiktsvekkende og unik blant distributørene. Vi andre var svært tradisjonelle og hadde et nettverk av uavhengige forhandlere som vi måtte overbevise om å ta inn produktene våre. Peter omgikk systemet ved å ha sine egne butikker,” forteller Gord Simmonds, CEO i Lenbrook, som eier NAD.4_BLSPOWERNODE2IWH_1920x1080.jpg

I global målestokk er NAD en mindre produsent som konkurrerer med giganter. Derfor er det gull verdt for dem å ha en partner som på grunn av historikken og det tette samarbeidet behandler NAD som sitt eget merke. Nye NAD-produkter blir raskt en del av HiFi Klubbens sortiment, og NAD-teamet får rask tilbakemelding om kundenes oppfatning av produktene. Hvis det er det minste problem med et produkt, får NAD beskjed med det samme, slik at de kan løse det. Gord Simmonds sier:

”Vi har alltid lyttet når de sier hva de trenger i butikkene sine. Og de holder oss informert om det europeiske markedet, som står for halvparten av salget av produktene våre.”

HiFi Klubben er også gode til å spotte trender og endringer i markedet på grunn av den tette kontakten med kundene. Et eksempel er musikkstreaming, som var helt nytt for bare 10 år siden. HiFi Klubben var raskt ute med å snakke med NAD om plattformer til formålet.

”Dette førte til Bluesound, som er en del av Lenbrook, men et konsept som ble til gjennom dialogen med HiFi Klubben,” forteller Gord Simmonds og fortsetter:

”En annen virkelig interessant del av samarbeidet er at Peter Lyngdorf og teamet hans involverer seg i mange forskjellige aktiviteter i lydverdenen. Som den nye forsterkerteknologien, Purifi, som Peter Lyngdorf er investor i. Vår NAD M33-forsterker er det første produktet på verdensbasis med Purifi-teknologi.”

HiFi Klubbens forretningsmodell skapte en del furore i den danske hi-fi-bransjen på 80- og 90-tallet. Men blant NAD-distributørene var Peter Lyngdorf kjent som en som sto i bresjen og gikk all-in på idéen sin. Et engasjement som ifølge Gord Simmonds har smittet over på HiFi Klubbens kultur:

”Når de tror på noe, så går de for det.”

Hans erfaring er at skandinavene generelt er mer progressive, mens canadierne går mer sindig til verks. To markante og sterke kulturer som i NAD og HiFi Klubbens tilfelle er i stand til å forstå og håndtere hverandres forskjeller:

”De presser oss litt lenger enn dit vi ville nådd selv. Streamingdelen og moderniseringen av merket vårt er et godt eksempel. Vi hadde mulighet til å tilby noe nytt, og HiFi Klubben sa: Hvorfor ikke sette i gang før noen andre gjør det? Hvorfor ikke rokke ved hi-fi-industrien med streaming av høyoppløst lyd? Vi kom først på markedet og er temmelig stolte av det. Det har vært fantastisk for oss.”2_NADM10BK_1920x1080.jpg

HiFi Klubben eide NAD fra 1992 til 1999. På det tidspunktet ønsket HiFi Klubben å vende tilbake til detaljhandel-røttene og lette etter den rette kjøperen av NAD. Det ga mening at den nordamerikanske NAD-distributøren Lenbrook kjøpte selskapet: NAD hadde et stort fokus på hjemmekinoreceivere, og her var det amerikanske markedet viktig:

”HiFi Klubbens ledelse var fremsynt. De visste at NAD måtte konkurrere på et marked som var i ferd med å endre seg og som var drevet av nye forretningskategorier. Jeg tror de følte at hvis produktutviklingen fortsatte fra Europa, så ville den sakke akterut.”

Det gir mening at Gord Simmonds kan fortelle om hva HiFi Klubbens ledelse tenkte tilbake i 1999. De to selskapene vet nesten alt som er å vite om hverandre, og ord som tillit og åpenhet blir brukt igjen og igjen i samtalen. De dekker ryggen til hverandre. Det er en slik iboende, grunnleggende tillit som oppstår når man har vært knyttet sammen så lenge og samtidig har vært fullstendig transparent.

”Vi er ikke perfekte. Det har skjedd ting opp gjennom årene der HiFi Klubben har måttet bøte for våre feil. Og de har tatt beslutninger som ikke har vært i vår beste interesse. Men vi har alltid vært i stand til å snakke om ting og komme opp med en plan. Resultatet er at partnerskapet er sterkere i dag. De første 40 årene har vært fantastiske, og vi ser frem til hva de neste årene vil bringe.”

63 produkter
63 produkter
    M66
    Forforsterker
    64 998,- / Stk
    M28
    Flerkanals effektforsterker
    69 999,- / Stk
    CI 980
    Effektforsterker til installasjon
    16 498,- / Stk

    Fet lyd i mer enn 40 år

    Helt siden deres lille grå 3020-forsterker rev teppet vekk under den etablerte hi-fi-bransjen i 1977, har NAD stått for markedets beste lyd til prisen, uansett pris. NAD handler ikke om bling og enkle løsninger. De er hva de skal være – ikke mer! Til gjengjeld blir det da mulig å gjøre tingene skikkelig. Med NADs unike MDC-moduler kan du til og med oppgradere en rekke av modellene, så du trenger ikke å bytte hele apparatet for å få de nyeste funksjonene.

    Laget for virkeligheten

    Papirdata er én ting, virkeligheten en annen. Et NAD-produkt er laget for å spille skikkelig musikk i virkelighetens høyttalere, ikke hyletoner i et laboratorium. Dette betyr kvalitetskomponenter, råsterke strømforsyninger og konstruksjon hvor det står lydkvalitet på hver eneste tekniske løsning. Blant annet den unike PowerDrive-teknologien som får en NAD-forsterker til å spille både høyere, og renere, enn konkurrentene i samme klasse. Sånn var det da den legendariske sjefskonstruktøren Bjørn Erik Edvardsen lagde 3020 – og sånn er det ennå!

    Ørene dine lyver aldri

    NAD-lyden er alltid utrolig ren, dynamisk og engasjerende, uansett om du hører på musikk i stereo eller nyter flerkanals surround-lyd i hjemmekinoen din. Ethvert NAD-produkt, fra iPod-høyttalere til tunge high-end-forsterkere, er laget for å gi deg lydopplevelser i særklasse. Så glem spesifikasjonene, og la ørene dine ta avgjørelsen!