Hopp til innhold
Mange små og mellomstore bedrifter kommer til HiFi Klubben for å skaffe god lyd til lokalene sine. Det er det gode grunner til, for det resulterer i både glade kunder og økt omsetning.

Det er definitivt ikke bare private som er opptatt av god lyd og ønsker seg skjulte løsninger med fokus på høy kvalitet. Dette gjelder også en lang rekke små og mellomstore bedrifter som har sett fordelene med å investere i god, innbygget lyd.

Virksomheter som hoteller, restauranter, kontorhoteller, spesialforretninger og forskjellige aktører innen helse, velvære og behandling bruker lyd for å skape stemningsfulle omgivelser til glede for kundene og omsetningen. Det forteller Fredrik Johnsen, som er ekspert i lyd og bilde hos HiFi Klubben og har jobbet med hi-fi i mer enn 20 år, inkludert mange prosjekter for bedrifter:

“God musikk på den rette måten genererer omsetning på samme måte som den rette innredningen og det rette lyset gjør det. Lyden skaper en positiv stemning hos kundene, og det kan virkelig lønne seg,” sier Fredrik og peker på at HiFi Klubben kan tilby alt fra skreddersydde lydløsninger til forskjellige rom, råd og veiledning, prosjektering og installasjon samt kontakt med installatør og arkitekter.

Behovet for å kunne kontrollere musikken i forskjellige soner er opplagt i en restaurant. Kanskje skal det være lavere lyd nær kassen, mens man vil ha full guffe med arbeidsmusikk på kjøkkenet.

Behovet for å kunne kontrollere musikken i forskjellige soner er opplagt i en restaurant. Kanskje skal det være lavere lyd nær kassen, mens man vil ha full guffe med arbeidsmusikk på kjøkkenet.

Behovet for å kunne kontrollere musikken i forskjellige soner er opplagt i en restaurant. Kanskje skal det være lavere lyd nær kassen, mens man vil ha full guffe med arbeidsmusikk på kjøkkenet.

Høyt uten å sjenere

Det er som regel tilgangen til en kombinasjon av elektronikk, kunnskap og rask og effektiv hjelp som får bedriftene til å henvende seg til HiFi Klubben. Bedrifter er ofte mer styrt av omkostninger og funksjonalitet enn private kunder, forklarer Fredrik. De må tenke på hvordan kundene blir påvirket av lyden, hvilke systemer som kan leveres og hvordan de raskt får tilgang til service, og de må selvfølgelig tenke på utgiftene.

Mange bedrifter har lokaler med god akustikk, men i en travel hverdag er det ikke alltid de er så oppmerksomme på hva lyden betyr for kundeopplevelsen: “Det er her HiFi Klubben kommer inn i bildet og tilbyr seriøs hjelp og veiledning,” forteller Fredrik.

For eksempel kan ikke en restaurant nøye seg med én høyttaler i den ene enden av lokalet. I så fall må den spille høyt for å fylle lokalet, men da vil den samtidig sjenere gjestene som sitter nærmest høyttaleren. Derfor handler det om å lage gjennomtenkte systemer som er spesifikt målrettet kundens forhold og behov: “Systemene må være stabile og lette å bruke for mange forskjellige ansatte. Dette er viktige hensyn å ta i tillegg til det med den gode lyden,” sier Fredrik.

Gjestene på hotellet møtes av både vennlig personale og god musikk.

Gjestene på hotellet møtes av både vennlig personale og god musikk.

Gjestene på hotellet møtes av både vennlig personale og god musikk.

Book et
Gratis
møte om usynlig lyd

Vi vil gjerne gi deg den beste og mest personlige veiledningen til lydplanene dine. Book tid til en gratis og uforpliktende prat, så er du allerede på god vei til et supert resultat. Du er selvfølgelig også velkommen til å stille spørsmål i en av butikkene våre.

Atrium ble til en oase av lyd

En av kundene som har dratt nytte av HiFi Klubben er Hotel Verdandi i sentrum av Oslo. I forbindelse med en stor ombygging av eiendommen bygde de et åpent atrium midt i bygningen. Atriumet skulle utstyres med lyd som skulle behage gjestene og skape en rolig oase midt i byen uten å forstyrre rommene rundt, forklarer Fredrik:

“Her handlet det om å finne de rette høyttalerne som gir denne gode, rolige lyden og som skaper en behagelig atmosfære. Vi brukte i stor grad den brede erfaringen vår med utendørslyd, der man jo heller ikke ønsker at lyden skal oppleves forstyrrende for andre enn de som bruker høyttalerne,” sier Fredrik, som også fikk i oppgave å fikse lyd i alle de sosiale sonene i hotellet samt konferanseområdet:

“Ofte ser vi bare en tegning av lokalene, men i dette tilfellet kunne vi gå rundt på eiendommen sammen med kunden og fysisk se rommene før de ble pusset opp. Det gjorde planleggingen mye lettere,” sier han.

Jukeboks og trøkk i lyden

20 minutter i bil fra Hotel Verdandi ligger Johnny Rockets, som er en diner i klassisk amerikansk stil. Dineren har valgt å installere en jukeboks som skal kunne fylle hele lokalet, og det er kundene selv som velger musikken. Det er ikke så enkelt som det kanskje høres ut som, forklarer Fredrik:

“Det er ikke bare en minijack-til-phono-plugg vi snakker om her, men et ganske avansert system som vi skulle tilpasse og få til å fungere med høyttalerne våre. På den måten er Johnny Rockers et kult tilfelle, for denne typen løsninger er sjeldne i dag,” sier Fredrik og fortsetter: “Vi snakker om burgere, chips og milkshakes med hip musikk i trendy lokaler,” sier han og sammenligner med kjeden Joe and the Juice, som er kjent for å ha et lydnivå over gjennomsnittet:

“Lyden er på disse restaurantene er noen desibel høyere enn hos tradisjonelle spisesteder. Dette gjør at gjestene kjøper mer øl og mat og koser seg mer, men man må fortsatt kunne snakke sammen. Det er denne balansen som er kunsten i et prosjekt som dette”.

I Hotel Verdandi kan gjestene slappe av i den hyggelige atmosfæren i atriumet. Lyden fra de opphengte Argon-høyttalerne er avdempet, slik at den ikke forstyrrer hotellets andre gjester.

I Hotel Verdandi kan gjestene slappe av i den hyggelige atmosfæren i atriumet. Lyden fra de opphengte Argon-høyttalerne er avdempet, slik at den ikke forstyrrer hotellets andre gjester.

I Hotel Verdandi kan gjestene slappe av i den hyggelige atmosfæren i atriumet. Lyden fra de opphengte Argon-høyttalerne er avdempet, slik at den ikke forstyrrer hotellets andre gjester.

Ingen streker i regningen

Bedrifter stiller spesielle krav til stabilitet i systemene. Det er krise hvis musikken stopper midt i en travel fredagskveld, og derfor leveres systemer fra HiFi Klubben alltid med en nettverksløsning som sikrer stabil forbindelse hele tiden.

Stabilitet er helt nødvendig med kassaapparater og flere systemer med lyd, bilde og flere forsterkere koblet på nettverket, forteller Fredrik. Han oppfordrer bedrifter til å henvende seg hvis de ønsker å se nærmere på lyd i lokalene sine. Det fungerer for eksempel ikke å bare henge opp høyttalere på veggen uten å tenke over hvordan lyden blir brukt: “For bedrifter lønner det seg å prioritere lyden. Det merkes når det kommer til stykket, og det er noe vi kan hjelpe til med,” sier Fredrik.

Relaterte artikler