Hopp til innhold

Hos HiFi Klubben har vi solgt Sonos i flere år enn noen andre på markedet, og vi kjenner systemet til minste detalj. Vi gir deg flest valgmuligheter og den beste veiledningen før kjøp, og vi skreddersyr den Sonos-kombinasjonen som passer til nettopp din innredning og din lommebok, enten det er snakk om en liten, trådløs høyttaler eller en ekte hi-fi-løsning. Du får til og med 6 års full garanti på alt, uten at det koster deg en krone ekstra. Vi gjør Sonos bedre – kom innom HiFi Klubben og opplev forskjellen!

Du kan få trådløse Sonos-høyttalere til alle slags rom, du kan enkelt og elegant få god lyd til TV-en, og i stua kan Sonos gi deg store musikkopplevelser med ekte hi-fi-lyd.

  • Svært enkelt i oppsett og daglig bruk – alle kan forstå seg på det
  • Kjempeutvalg av streamingtjenester bygget inn i Sonos-appen
  • Ekstra stabil wi-fi
  • Mange elegante løsninger for god TV-lyd
  • Både små og store trådløse høyttalere og ekte hi-fi-løsninger til stua

HiFi Klubben x Sonos

HiFi Klubben var svært tidlig ute med streaming og fant en unik plattform i Sonos, som er det samme for musikkstreaming som Apple var for smarttelefoner.
I dag eier en stor del av kundene Sonos-produkter.

Det har skjedd at HiFi Klubben har vært litt for tidlig ute med ny teknologi. Det var nok spesielt sant når det gjelder streamingteknologi. Tidlige forsøk inkluderer Palm Butler, som distribuerte lyd via antennekabler; Kiss, som prøvde seg med en streamingadapter og en harddiskbasert bildestreamer; og Multitainer, som skulle stå under TV-en og streame film og musikk. Ingen av dem fungerte 100 prosent etter hensikten. Det var ikke nødvendigvis et problem å streame fra nettet, men wi-fi var ikke bra nok på den tiden. Folk gadd ikke å drive med LAN-kabler, og antennenett fungerte heller ikke. Det store problemet var bortfall – musikk og bilder som hakket eller stoppet – enten fordi forbindelsen var dårlig, eller fordi andre i huset brukte nettet samtidig.
Men så kom Sonos.

”Sonos gjorde det ingen andre kunne. De skapte sitt eget wi-fi-univers. Som de første sikret de stabil streaming av musikk uten bortfall,” sier HiFi Klubbens styreleder Klaus Phillipsen, som var med på å oppdage merket.

"Heller pizzaeske enn rektangel"

Samarbeidet mellom Sonos og HiFi Klubben har vært givende for begge parter. Sonos er et viktig produkt på HiFi Klubbens hyller, og HiFi Klubben har vært Sonos’ spydspiss i Nord-Europa før merket slo gjennom på andre store markeder.

Sonos har også nytt godt av HiFi Klubbens innsikt i kundenes behov. Da den gamle Connect:Amp fra 2007 – opprinnelig kalt ZP100 – skulle redesignes etter ti år på markedet, ble direktør Christoffer Arensbach og produktsjef Jens Holst Larsen invitert til et utviklingsmøte på Sonos’ København-kontor. Her presenterte prosjektleder Benji Rappoport og designer Philippe Vossel tre forslag til formen på den fremtidige Sonos Amp: et stående rektangel, noe som lignet en skoboks og en pizzaeske i frokoststørrelse.

Benji Rappoport elsket den rektangulære formen, men Christoffer Arensbach var ikke fan. Den ville ikke passe inn i et rack. Det samme gjaldt skoesken. Pizzaesken var en klar vinner. For én ting er butikkundenes preferanse for Sonos’ slanke høyttalere, men for profesjonelle, som kjøper flest Sonos Amp-er, må den kunne inngå i rack som blir brukt til skreddersydde multiromsinstallasjoner.

Historien om dette møtet og HiFi Klubbens påvirkning av Sonos’ produktutvikling nådde redaksjonen i Wired, et anerkjent magasin med fokus på ny teknologi. De fortalte om historien i 2018.

Vekstambisjoner utfordrer strategi

Eksklusive avtaler har vært en av hjørnesteinene i HiFi Klubbens strategi, og er det fortsatt i Skandinavia. Ved å fokusere på få merker, som man tilbyr eksklusivt, kan man oppnå et større volum på hvert enkelt merke enn det markedet ellers ville kunne generere. På den måten sikrer HiFi Klubben lave, konkurransedyktige innkjøpspriser fra leverandøren. Samtidig med at HiFi Klubben selv klarer seg fint til tross for at produktet selges til priser som kan konkurrere med netthandel i hele Europa. Men denne strategien ble utfordret av Sonos’ ambisjoner om vekst.

”Sonos er eid av kollektive investorer som går etter vekst og har investert et tresifret millionbeløp i dollar for å bli verdifulle i fremtiden. Vi hadde Sonos eksklusivt i Skandinavia i mange år og har gjort det bra, men de var nødt til å gå bredere ut,” forteller styrelederen.

At HiFi Klubben ikke lenger er eneforhandler av Sonos i Skandinavia har vist seg å ikke være et problem. Selv om Sonos har oppnådd målet sitt og i dag er aksjenotert, har de fortsatt kontroll på forretningene, og varemerket har ikke blitt ødelagt av veksten. Samtidig lever HiFi Klubben fint side om side med konkurrentene og klarer å matche priser, selv med den utvidede garantien og ekstraservicen som tilbys kundene.