Purifi Eigentakt – en revolusjon i forsterkerdesign
NAD C 298 bruker den helt nye Purifi Eigentakt analoge Klasse D-teknologien. Selskapet Purifi har spesialisert seg på utvikling av Klasse D-forsterkerplattformer og høyttalerelementer, og det står tre store legender innen lydindustrien bak:
Bruno Putzeys fra Belgia – oppfinneren av Hypex og de “selvsvingende” forsterkerdesignene vi kjenner fra Hypex UcD og nCore-teknologiene som allerede brukes i mange av NAD-forsterkerne våre. Lars Risbo fra Danmark er den andre av grunnleggerne. Lars oppfant Equibit-teknologien sammen med Peter Lyngdorf – noe som muliggjorde ‘fødselen’ av verdens første fulldigitale forsterker i 1998, kalt TacT Millenium. Lars har over 40 patenter innen digital forsterkerteknologi, og han har samarbeidet med bl.a. Texas Instruments i mange år før han kastet seg over Purifi.
Sist, men ikke minst, er Peter Lyngdorf også en del av fundamentet under Purifi. Han har grunnlagt HiFi Klubben, og selskaper som NAD, DALI, Gryphon, Snell Acoustics, Lyngdorf Audio, Steinway Lyngdorf og nå også Purifi er alle enten startet av, eid av eller har vært eid av Peter.
Purifi Eigentakt – hva er det?
Det som rent grunnleggende gjør Purifis plattform annerledes er fraværet av forvrengning og evnen til å drive en hvilken som helst høyttalerbelastning uten å noensinne endre forsterkerens utgangseffekt og egenskaper. Forvrengningen er så lav at Purifi-teamet var nødt til å utvikle en helt ny måte å måle harmonisk forvrengning og støy på, fordi nivået rett og slett var lavere enn støygulvet som fantes i dagens konvensjonelle måleutstyr.
Ifølge ingeniørene har Purifi-forsterkerne en lavere forvrengning og støy enn de aller beste D/A-konverterne som eksisterer på markedet. Og det er for øvrig når du måler den på 100 watt. Og altså, for å bare illustrere i tall hva dette betyr, så er THD+N målt ved 100 W lik med 0.00017% - målt over hele frekvensområdet!
Hukommelseseffekt og hysterese
I utviklingen av forsterkerne snublet Purifi-teamet over noe nytt. De fant ut at komponentene i output-filteret på forsterkeren led av en slags ‘hukommelseseffekt’ pga. magnetfeltet som genereres når det går strøm gjennom spolene. En effekt som kunne “huske” noen av transientene og sende lyd gjennom komponentene tilbake i tid i forhold til det neste signalet som var på vei, og dermed påvirke nye transienter som fløt gjennom kretsløpet og skape forvrengning. Dette kom til uttrykk som veldig små og fjerne ’pop’- og ’brumme’-lyder som forstyrret lydgjengivelsen.
Purifi-teamet sier at denne effekten er den primære årsaken til at noen Klasse D-forsterkere låter ’grovkornet’ og ikke høyoppløst. Fenomenet i seg selv kalles hysterese – som ikke må forveksles med hysteri. Hysterese er i seg selv en velkjent effekt innen bl.a. fysikken, og brukes generelt som et uttrykk for når noe endrer karakter avhengig av en stigende- eller fallende ytre påvirkning. Et fenomen som blant andre også høyttalermerket DALI anerkjenner og forsøker å håndtere med deres patenterte SMC-høyttalerteknologi.
Ved å plassere utgangsspolene innenfor feedback-loopen, og ved å forske dyptgående i intelligente algoritmer hadde teamet plutselig lagt fundamentet for Eigentaktteknologien. Og med den er Purifi i stand til å fjerne de støyende artefaktene i lyden med >75dB lavere hysterese og metallforvrengning sammenlignet med et hvilket som helst annet Klasse D-design på markedet. Resultatet? Et nesten ikke-målbart forvrengningsnivå og en magisk klar og presis gjengivelse av lyden.
NAD C 298 – skreddersydd Purifi-teknologi
Implementeringen av Purifi-teknologien i NAD C 298 foregår på NADs utviklingssenter der ingeniørene har lisens på å produsere modulene. C 298 inneholder derfor ingen standardmoduler som bare er plukket ned fra hylla hos Purifi. Alt er designet og bygget av NAD selv.
Dette oppsettet gir NAD mulighet til å skreddersy blant annet strømforsyning og det viktige ’gain stage’ for forsterkermodulene – en del av forsterkeren som har svært stor påvirkning på de helhetlige prestasjonene. Dette bidrar til å få forsterkeren opp på et lydmessig ekstremt høyt nivå. C 298 er kort sagt den mest raffinerte forsterkeren som NAD noensinne har bygget.
Farvel til forvrengning
IMD (InterModulation Distortion) er den mest ubehagelige typen forvrengning rent lydmessig, og en akilleshæl for mange forsterkere uansett klasse. IMD har med hvor godt en gitt forsterker kan håndtere komplekse signaler å gjøre. Lydmessig betyr en lav IMD at man hører en høyere oppløsning og et mer stabilt stereosignal på tvers av hele spekteret. Dette gjelder spesielt i svært komp-lekse og ’tettpakkede’ passasjer i musikken. I NAD C 298 er IMD redusert til et bokstavelig talt uhørt lavt nivå.
C 298 har også en ekstremt lav total harmonisk forvrengning ved så godt som alle frekvenser og/eller volum helt opp til ”clipping”-nivå. Dette kommer til uttrykk lydmessig som en mangel på en egentlig ‘signatur’ rent lydmessig fra forsterkeren – eller sagt på en annen måte: Forsterkeren kan reprodusere en hvilken som helst musikk uten sjanger- eller stilpreferanse. Enda en annen måte: Forsterkeren oppfører seg som et slags vindu til musikken, der du ikke kan se glasset overhodet. Den farger ikke lyden i det hele tatt.
Ingen utgangsstøy
Signal/støyforhold er allerede svært imponerende på alle NADs klasse D-forsterkere, men C 298 har tatt dette til et helt nytt nivå: Det er rett og slett ingen støy, bare dyp, mørk stilhet kombinert med den detaljerte lyden. Og dette gjelder på alle volumnivåer. Også når du spiller svært lavt (før første watt), der de fleste forsterkere sliter veldig. Lav forvrengning i den ”første watten” er ekstremt viktig, og det å ha lav forvrengning generelt, uansett nivå/volum, gjør også C 298 til en perfekt partner for ekstremt følsomme høyttalere som for eksempel fullfrekvente hornkonstruksjoner.
Upåvirket av høyttalerbelastning og impedans
Tradisjonelt sett har alle klasse D-forsterkere ulik frekvensrespons avhengig av impedansen på den tilkoblede høyttaleren. Dette skjer ikke med Purifiteknologien, bl.a. fordi det opereres med en ekstremt lav utgangsimpedans på under 65 uOhm. I praksis endrer forsterkeren dermed ikke frekvensresponsen sin, uansett hvor krevende høyttaleren er eller hvilket volum du spiller på. Dermed har du fritt valg fra alle høyttalerhyller – og du kan se frem til en helt enestående musikkopplevelse hver eneste gang du slår på anlegget!