Hopp til innhold

Bowers & Wilkins

Høyttalerne fra engelske Bowers & Wilkins er det foretrukne verktøy i en lang rekke av verdens profesjonelle lydstudioer. Erfaringene herfra er med på å løfte kvaliteten i alle B&W-produkter opp til toppklassen uansett pris. Dette gjelder også iPod- og streaminghøyttalere.

  • Avansert teknologi
  • Raffinert design
  • Fra kompaktklassen til ekstrem high-end
  • Mange løsninger til iPod, trådløs streaming m.m.
  • Suverent utvalg av innbyggingshøyttalere

107 produkter
107 produkter

    Høyttalerteknologi i verdensklasse

    Engelske Bowers & Wilkins har siden starten i 1966 arbeidet seg frem til dagens posisjon som en av verdens største produsenter av kvalitetshøyttalere. En B&W-høyttaler er et ekstremt avansert og gjennomarbeidet produkt som i utførelse og teknisk konstruksjon alltid ligger i klassens absolutte topp. Dette gjelder både tradisjonelle høyttalere og nye kategorier, som f.eks. alt-i-ett-iPod-høyttalere, hvor B&W la seg i teten tidlig med den ikoniske Zeppelin.

    Toppkvalitet til PC, streaming og bærbar musikk

    B&W var en de første på markedet som tok iPod og streaming seriøst som hi-fi-musikkilder. Den opprinnelige Zeppelin har forlengst blitt trådløs via den smarte AirPlay-teknologien, og familien er utvidet med lekre hodetelefoner, avanserte PC-høyttalere og andre trådløse AirPlay-høyttalere som alle har den gode B&W-lyden tilfelles. Disse ”New Media”-produktene peker alle vei inn i en fremtid hvor kompakt brukervennlighet er en like stor selvfølge som suveren lydkvalitet.

    Superlyd i vegg og tak

    Syns du at god lyd skal høres, men ikke ses? Så klarer du deg svært bra med B&W, som har et suverent godt utvalg av innbyggingshøyttalere til alle formål. Du får små og rimelige modeller, som f.eks. kan gi deg bakgrunnsmusikk fra taket på badet. I den andre enden av skalaen finner du eksklusive high-end-innbyggingshøyttalere til både musikk og hjemmekino. Her får du kompromissløs lydkvalitet som uten problemer kan hamle opp med selv de flotteste tradisjonelle systemer.

    Lytt på proffene – de lytter på B&W

    Uansett om du liker akustisk eller elektrisk musikk vil du være godt rustet med et sett B&W-høyttalere, som du får fra budsjettklassen til den ekstreme high-end-klassen. B&W er ekte allroundere som får både detaljene og musikaliteten frem i alle innspillinger. Av denne grunnen har profesjonelle lydfolk verden over forlengst trykket B&W til brystet som deres foretrukne leverandør. For eksempel i det legendariske Abbey Road-studioet i London, hvor Beatles, Pink Floyd, U2 og en rekke andre store artister har spilt inn musikken sin. Et bedre kvalitetsstempel får du nesten ikke.

     

    HiFi Klubben x Bowers & Wilkins:

    Hvis man søker på høyttalere fra Bowers & Wilkins på nettet, så er det spesielt to ord som går igjen: ikonisk og legendarisk. Her kan du lese hvordan den engelske høyttalerprodusenten har oppnådd kultstatusen sin.

    Bowers & Wilkins har produsert mange prisbelønte høyttalere opp gjennom tidene. Men fyrtårnet i porteføljen deres er den ikoniske 800-serien, som nærmest er den eneste suksessfulle high-end-høyttalerserien på markedet. Og det er det en grunn til. Filosofien til selskapet er nemlig fortsatt den samme som den grunnleggeren John Bowers hadde: å alltid skape innovasjon. Alltid utvikle nytt, bruke nye materialer og nye teknologier. Derfor har B&W hele 65 ansatte ingeniører, og den mest prestisjetunge oppgaven deres er å sikre 800-seriens legendestatus. Så når en ny generasjon av 800-serien lander i butikkene, kan man være sikker på at alle materialer og komponenter er gjennomgått og optimalisert der det er mulig. Andy Kerr, B&Ws produkt- og marketingdirektør, sier:

    ”800-serien er legemliggjørelsen av alt vi vet. Det er den som har hjulpet oss til å oppnå suksess over tid. Mange kunder som har kjøpt en 800-serie-høyttaler oppgraderer når vi lanserer en ny generasjon, fordi de vet at vi forbedrer ytelsen betydelig for hver generasjon.”

    Når en ny 800-serie først er lansert, nyter B&Ws andre høyttalerserier også godt av den nye teknologien. Et kjent eksempel er de gule mellomtone- og basselementene av Kevlar, som B&W fikk patent på i 1974. Snart gikk materialet igjen i alle B&Ws høyttalere og gjorde dem lette å kjenne igjen. I 2015, da B&W lanserte den nyeste generasjonen av 800-serien, var kevlaren skiftet ut med et nytt materiale: Continuum. Dette ligner på Kevlar i måten det oppfører seg på, men det er en forbedring ved at stående lydbølger dør ut raskere. Igjen har teknologien blitt spredt ut til B&Ws andre høyttalerserier. 4_BWFORMATIONDUOWH_1920x1080.jpg

    B&Ws lidenskap for kvalitet matcher HiFi Klubbens. Dette er nok en hovedårsak til at samarbeidet mellom de to selskapene har fungert såpass godt i mer enn 30 år. Men det er også en praktisk fordel for HiFi Klubben: B&W opererer i stor skala. De leverer produkter i god tid og har kapasitet til å imøtekomme stor etterspørsel. Når HiFi Klubben lanserer nye produkter er det i tett samarbeid med B&W for å sikre at butikkene har lageret de trenger. Andy Kerr sier:

    ”B&W bruker mye tid på å sikre at produktene våre er av høyeste kvalitet. Noe et selskap som HiFi Klubben, som selger mange produkter, setter pris på. Det siste de trenger er ulykkelige kunder som klager over produkter som ikke virker. Når man kjøper fra oss er man sikret høy kvalitet og høy standard.”

    En stor høyttalerprodusent som B&W tenker langsiktig når de utvikler nye produkter. Det samme gjør HiFi Klubben når det gjelder å identifisere tendenser og mønstre i hva kundene kjøper på det europeiske markedet. Andy Kerr sier:
    ”HiFi Klubben har alltid vært virkelig gode på å forstå kundens behov og å selge løsninger som gjør kundens liv lettere. De veileder oss når de ser en mulighet for å utvikle produkter som kan bli en del av enda en populær løsning.”

    Et eksempel er utviklingen av Formation-serien, B&Ws trådløse musikksystem. Andre aktører som Sonos, HEOS eller Bluesound har gjort det bra på det trådløse markedet, og B&W ville spille med. HiFi Klubben kjenner markedet og var en opplagt sparringspartner.

    ”Tidlig i prosessen viste vi HiFi Klubben designet bak lukkede dører. Vi var selvfølgelig ikke interessert i at noen kunder skulle se produktene på det tidspunktet, men det var svært nyttig for oss å kunne lufte tankene våre om produkter som Formation Wedge for å høre hva HiFi Klubben mente,” sier Andy Kerr.1_Old-800-series_1920x1080.jpg

    Som en produsent med en britisk arv, som har laget høyttalere til engelsktalende land, har det vært viktig for B&W å få innblikk i hva kunder på andre markeder foretrekker. Etter flere år med press fra Skandinavia ble B&W endelig overbevist om å lage en hvit versjon av den elegante kompakthøyttaleren CM1. De første par årene ble den hvite modellen utelukkende produsert for HiFi Klubben og kun solgt i Skandinavia. Det tok noen år, men så begynte resten av verden å kjøpe hvite høyttalere. I dag fås alle B&W-høyttalere i hvit.
    Kanskje var B&W tilbakeholdende med den hvite fargen fordi de husket et eksperiment fra 80-tallet. Andy Kerr forteller:

    ”Den gang erfarte vi at den hvite fargen må doseres. Vi gjorde alt hvitt på Matrix 801, den største modellen i 800-serien. Hovedkjeglen var det eneste som beholdt sin naturlige farge. Det så merkelig ut. Den lignet på et kjøleskap. Senere lærte vi hvor mye hvitt som måtte til for å treffe den europeiske smaken.”

    Produkt- og marketingdirektøren, som alltid har vært svært interessert i musikk, er så heldig at han har favorittproduktet sitt stående hjemme i stua. Et par 800-høyttalere. Han sier:

    ”Det beste vi gjør er å lage en høyttaler som ikke låter som en høyttaler. Det er en sannhetsmaskin. Det ultimate vinduet til musikken. Jo mer du forestiller deg at du ikke hører på en høyttaler, men på Bob Dylan – eller hvem som måtte være i rommet med deg – jo bedre er det. 800-serien er etter min mening den høyttaleren som kommer tettest på idealet.”