Hvis man søker på høyttalere fra Bowers & Wilkins på nettet, så er det spesielt to ord som går igjen: ikonisk og legendarisk. Her kan du lese hvordan den engelske høyttalerprodusenten har oppnådd kultstatusen sin.
Bowers & Wilkins har produsert mange prisbelønte høyttalere opp gjennom tidene. Men fyrtårnet i porteføljen deres er den ikoniske 800-serien, som nærmest er den eneste suksessfulle high-end-høyttalerserien på markedet. Og det er det en grunn til. Filosofien til selskapet er nemlig fortsatt den samme som den grunnleggeren John Bowers hadde: å alltid skape innovasjon. Alltid utvikle nytt, bruke nye materialer og nye teknologier. Derfor har B&W hele 65 ansatte ingeniører, og den mest prestisjetunge oppgaven deres er å sikre 800-seriens legendestatus. Så når en ny generasjon av 800-serien lander i butikkene, kan man være sikker på at alle materialer og komponenter er gjennomgått og optimalisert der det er mulig. Andy Kerr, B&Ws produkt- og marketingdirektør, sier:
”800-serien er legemliggjørelsen av alt vi vet. Det er den som har hjulpet oss til å oppnå suksess over tid. Mange kunder som har kjøpt en 800-serie-høyttaler oppgraderer når vi lanserer en ny generasjon, fordi de vet at vi forbedrer ytelsen betydelig for hver generasjon.”
Når en ny 800-serie først er lansert, nyter B&Ws andre høyttalerserier også godt av den nye teknologien. Et kjent eksempel er de gule mellomtone- og basselementene av Kevlar, som B&W fikk patent på i 1974. Snart gikk materialet igjen i alle B&Ws høyttalere og gjorde dem lette å kjenne igjen. I 2015, da B&W lanserte den nyeste generasjonen av 800-serien, var kevlaren skiftet ut med et nytt materiale: Continuum. Dette ligner på Kevlar i måten det oppfører seg på, men det er en forbedring ved at stående lydbølger dør ut raskere. Igjen har teknologien blitt spredt ut til B&Ws andre høyttalerserier.