Hopp til innhold

Bli med bakom filmen og finn ut hvordan den gode lyden blir til.

Den fete filmlyden
starter lenge før høyttalerne dine

Peter Albrechtsen er lydprodusent. Det betyr at det er han som lager lydsporet til mange av filmene du ser på kino eller på tv. Lyddelen på en film eller en TV-serie får faktisk like mye oppmerksomhet som bildedelen.

Det kan være fristende å tenke at lydsporet på en film er akkurat det som ble tatt opp live på settet, men selv om Peter også trent til å ta opp lyden der hvor scenen filmes, er det gjerne bare 10-15% av denne lyden som i det hele tatt blir med i filmen. Resten sliter Peter Albrechtsen og hans kollegaer ofte mellom to og tre måneder med for å lage det fra bunnen av – i tett samarbeid med regissøren. Et godt, realistisk resultat kan forandre og forbedre en film markant:

”Bildene blir vekket til liv gjennom lyd – lyden skaper en troverdighet og nesten en 3D-effekt”, sier Peter Albrechtsen. ”Bildene er flate, men lyden har dybde, dynamikk, kraft og energi.”

Før Peter begynte arbeidet sitt på ”Menn som hater kvinner”, så han den råe, uferdige versjonen av filmen med kjæresten sin. Lydsporet besto da utelukkende av lydene som ble tatt opp på location, altså live på settet, og kjæresten hans var ikke veldig imponert. Men etter ca tre måneders arbeid kom lydsporet på plass, og de så filmen på nytt på premieren. Denne gangen var dommen at filmen var helt fantastisk.

Velg den rette miksen

Peter jobber sammen med en finsk foley-artist som lager mange av lydene i filmen fra grunnen av i et studio. Det kan for eksempel være skuffer som åpnes og lukkes, skritt, osv. Disse lydene mikser Peter sammen med bakgrunnslyder, effekter, musikk og mye mer i sitt eget studio.

Sluttmiksen foregår i en egen mikskino som er fullt utstyrt med surroundsystem og lerret, men hvor alle setene er tatt ut, så det er plass til en miksepult i midten av salen. Her sørger Peter for at lydsporet er perfekt. Han må lage forskjellige mikser av lyden, slik at den fungerer både på kino og på TV, men også med et par hodetelefoner eller på en iPad.

Den beste versjonen av disse miksene får man på Blu-ray, der lyden er nesten like dynamisk som den du hører på kino. Streaminglyd fra Netflix, for eksempel, er også en brukbar representasjon av kinolyden. En TV-mix er derimot voldsomt komprimert for at de små høyttalerne som sitter i de fleste moderne flatskjermer skal ha en sjanse til å gjengi lyden.

 ”Jeg tror ikke jeg kjenner en eneste lydprodusent som ikke forbanner den dagen flatskjermen ble oppfunnet og det ble vanlig å bruke høyttalere som ikke bare er tynne og flate, men som også spiller inn mot veggen slik at det som høres bare er refleksjoner av lyden”, sier Peter Albrechtsen. ”Flatskjermen er virkelig ikke en lydprodusents venn.”

Lyden er fremdeles halve opplevelsen

Kanskje er det nettopp fordi et godt lydspor til en film påvirker deg ubevisst at det er lett å glemme hvor viktig god lyd er for hele filmopplevelsen. Prøv å finne frem favorittfilmen din og se hvordan den er med lyden skrudd av. Da vil du fort innse at lyden er viktigere enn du tror. Derfor er Peters mening om saken klar:

”Hvis man ser film med bare bildet og ikke hører lyden, mister man 50% av opplevelsen. Så jeg må bare håpe og be på mine knær om at folk gjør så mye som mulig for å få en god opplevelse når de ser film hjemme.”

Det beste man kan gjøre for å hedre Peters harde arbeid er selvfølgelig å investere i en egen hjemmekino med en Blu-ray-spiller som kilde. Her kan man oppleve lyden i surround slik den tiltenkt og mikset. Men hvis man bare kjøper en høyttaler til TV-en som i det minste peker riktig vei, som for eksempel en lydplanke eller et par aktive høyttalere, så har man også tatt et skritt i riktig retning.