Hopp til innhold

Få bedre lyd fra høyttalerne dine

Slik lager du det perfekte
oppsettet

Lukk øynene, og forestill deg at du er en lydtekniker som er i ferd med å ta opp yndlingsbandet ditt. I dag er det et unplugged-opptak, der hvert medlem av bandet spiller på en akustisk versjon av instrumentet sitt, uten noen form for forsterkning. Dette er en spesiell begivenhet. Vanligvis spiller dette bandet høyt og hardt, og de opptrer som regel på stadioner og store scener, men i dag er dere i en gammel kirke med fantastisk akustikk, og du vil at opptaket skal fange atmosfæren av både bandet og kirken i samspill. Egentlig skulle du ønske at hele verden kunne vært akkurat her i denne kirken og hørt på dette fantastiske bandet som gjør noe helt unikt på et helt unikt sted.

For å fange opp så mye som mulig av følelsen av å være her, setter du opptaksutstyret ditt rett foran bandet, helt i midten. Så plasserer du to mikrofoner – én på venstre side og én på høyre side. Du sørger for å sette dem helt symmetrisk i forhold til hverandre, med deg selv som midtpunkt. Du trykker på et par knapper og gir tegn, og bandet begynner å spille. Gitaristen sitter litt til venstre, bassisten litt til høyre. I midten, litt foran de andre, sitter vokalisten.

Tre timer senere har du vært vitne til den beste live-konserten noensinne. Enda bedre enn Nirvanas “Unplugged in New York”! Og best av alt: Du har tatt det opp! Bandet har forlatt bygningen, men du er fremdeles i ekstase, og du vil høre hva du har tatt opp. Du mikser og mastrer litt, før du plasserer høyttalerne dine på nøyaktig samme sted som mikrofonene sto. Du setter deg i stolen igjen og setter i gang avspillingen, og på magisk vis er bandet tilbake! De er på de samme plassene og spiller nøyaktig den samme konserten på nytt. Du kan nesten se hvert av bandmedlemmene sitte på stolene igjen! Hvis du strekker ut hånden, er det nesten som om du kan ta på dem! Så realistisk føles det. Du kan ikke bare høre den samme musikken som ble spilt for et par timer siden – du kan faktisk se bandet spille for deg.

To omvendte mikrofoner hjemme i stua

Det vil kanskje overraske deg å høre at dette ikke bare er drømmen til en lydtekniker. Det er virkelig, og hvis du prøver å forestille deg selv som denne lydteknikeren, så kan det hjelpe deg med å forstå ditt eget stereosystem. Det hjelper deg også med å forstå hvorfor høyttalerne dine bør plasseres omhyggelig i rommet. Når du først har hørt ditt eget stereosystem satt opp riktig, vil du aldri se deg tilbake.

Hovedgrunnen til at det eksisterer to-kanals lyd, til at musikk blir laget for to høyttalere og til at mange har et stereosystem hjemme hos seg, er at det lar oss “se” bandet, vokalisten, trioen, kvartetten eller symfoniorkesteret som spiller. De to høyttalerne dine er egentlig to omvendte mikrofoner som spiller av musikk i stedet for å ta den opp. Derfor kan du i prinsippet ta opp et band med to mikrofoner og senere bytte ut mikrofonene med høyttalere, slik at de vil spille nøyaktig den samme lyden som bandet spilte. De vil spille med samme tonen og klangen, med samme lydstyrke og med de samme akustiske egenskapene som bandet hadde, hvis vi hadde to (riktignok teoretisk) perfekte høyttalere.

Hvis du setter opp høyttalerne dine korrekt, så kan du høre og se nøyaktig hvordan yndlingsalbumet ditt ble tatt opp eller hvordan yndlingskonserten din ble spilt. Vi kaller dette for soundstage eller stereobilde. Denne effekten er selvfølgelig mer tydelig for musikk som er tatt opp naturlig, som jazztrioer eller bluegrassband, men prinsippet gjelder for all slags musikk, fra klassiske konserter til episke rockeproduksjoner eller glattpolerte popsingler.

Måten musikken låter på i stereo er nøye planlagt i produksjonen av albumet, og det rette oppsettet av høyttalerne dine vil få deg tettere på den opprinnelige musikalske opplevelsen. Denne effekten er like mye psykologi som akustikk. Du må tro på at det er et band i hjemmet ditt. Det er derfor vi plasserer høyttalerne så langt ut i rommet, som du vil erfare. På den måten er det plass til et band bak høyttalerne dine. Eller sagt på en annen måte: foran mikrofonene dine.

Rommet spiller med

Det er en annen grunn også: Rommet spiller nemlig også en enorm rolle i gjengivelsen av musikken din. Hver tone, akkord, trommevirvel og vokallinje blir avspeilet, dempet, forvrengt og forsterket nesten uendelig av vegger, møbler, vinduer og til og med deg selv. Dette betyr at det er ikke bare musikken fra høyttalerne dine du hører, men også lyd fra alle andre retninger med en smule forsinkelse. Dette smører ut lyden og får noen frekvenser til å bli kraftigere enn de burde være, mens andre blir svakere.

Resultatet er at yndlingsmusikken din låter annerledes i hjemmet ditt enn da den ble tatt opp. Når du plasserer høyttalerne dine presist, minimerer du denne effekten, men den vil aldri forsvinne helt. Dette er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Vi trenger refleksjonene fra rommet for å få musikken til å låte mer levende og virkelig. Å høre på høyttalere i et fullstendig dempet rom, for eksempel et anekoisk kammer på et universitet, ville vært en veldig kjedelig musikalsk opplevelse.

Slik plasserer du høyttalerne dine for best mulig lyd

  • 1. Ta deg god tid. Å plassere høyttalere kan fort ta mye av dagen, og du må sikkert gjøre små justeringer senere. Det tar tid å virkelig høre forskjellen. Spre gjerne prosjektet over en helg, eller kanskje en hel uke.

  • 2. Ta pauser. Ørene dine blir slitne, og da kan du ikke høre de små forskjellene lenger. Dette er helt normalt. Koble av med noe som ikke har med musikk å gjøre, og fortsett senere.

  • 3. Start i det små, og gjør det heller større senere. Start med enkle, raffinerte sanger når du skal lytte kritisk. Gi deg selv lov til å høre nyansene i strengene på en gitar, tangentene på et flygel, åndedraget fra en sanger. Prøv med høy, aggressiv rock eller klassisk etterpå. Disse innspillingene er selvfølgelig like viktige som de enkle, men det er bedre å starte smått.

  • 4. Hold deg på et realistisk volumnivå. Hvert album og hver sang har sin egen perfekte lydstyrke, der hvert instrument og hver musiker låter virkelige. Tenk på hvor delikat en ekte akustisk gitar ville vært eller hvor kraftig et ekte konsertflygel er. Hver sang vil låte best på den rette lydstyrken, og husk å passe på ørene dine!

  • 5. Det er mye som handler om vokalen. Ørene våre har tilpasset seg over tusenvis av år til å høre nyansene i menneskestemmer. Du kan høre hver lille detalj og hver aksentuering umiddelbart. Å finlytte til stemmer er det viktigste verktøyet du har. Når stemmene låter som virkelige, ekte mennesker, kan du være sikker på at resten av instrumentene også vil låte realistisk. Hør på størrelsen på stemmen når du justerer volumet. Hvis det fortsatt låter som et ekte menneske, så er du på rett spor. Hvis det høres ut som en kjempe, bør du skru ned volumet.

  • 6. Husk at alle hi-fi-system i alle prisklasser er utviklet med fokus på realisme. Målet med alt som ingeniørene har gjort og alt du kommer til å gjøre med denne guiden er å skape en illusjon om at det er faktiske levende mennesker som spiller på virkelige instrumenter i et ekte rom i ditt eget hjem.

Lytterom uten møbler

I denne guiden vil vi forestille oss at du har et dedikert lytterom der du kan gjøre hva du vil med stereosystemet ditt. Det finnes ingen andre møbler enn stolen du sitter i, og dette rommet har ingen annen funksjon enn å skape optimale rammer for herlig musikklytting. De fleste mennesker plasserer selvfølgelig stereosystemet sitt i dagligstua, noe som betyr at de må ta høyde for møbler, nips, TV og den generelle innredningen og estetikken i rommet. Prøv å bruke denne guiden så godt du kan ut ifra din egen bosituasjon. Vi vil komme med tips som er nærmere realiteten senere. Akkurat nå har vi to høyttalere, en forsterker og noen lydkilder, som for eksempel en streamer og en platespiller. Vi venter med subwooferen til senere.

I dette eksempelet har vi et rektangulært rom med et flatt tak. La oss si at sideveggene er 7 meter og veggene foran og bak er 4 meter lange. Et godt utgangspunkt er å bruke tredjedels-regelen for rommet: 7 meter delt på 3 er 2,33 meter. Start dermed med å trekke høyttalerne dine 2,33 meter ut fra bakveggen (veggen som stolen din peker mot). Vi har lyttestolen vår i midten av rommet, som da blir rundt 3,5 meter fra høyttalerne. Start med å orientere stolen og høyttalerne så de utgjør en likesidet trekant. Avstanden mellom stolen og den venstre høyttaleren skal være den samme som avstanden mellom stolen og den høyre høyttaleren. Denne distansen skal være den samme som avstanden mellom høyttalerne. La høyttalerne peke rett fremover foreløpig. Marker disse punktene på gulvet som en referanse til senere.

I teorien burde stereosystemet ditt låte ganske balansert. Hver tone, hver frekvens, burde spille ved omtrent samme volum. Test dette med forskjellige innspillinger. Hør på et par innspillinger med klaver. Prøv en låt med kontrabass. Det endelige målet er at hver basstone skal klinge med samme lydstyrke.

Finn den kraftige bassen

Start med å stå i lytteposisjonen, og beveg deg frem og tilbake. Du vil legge merke til at frekvensresponsen til høyttalerne dine vil endre seg, og bassen vil enten bli bedre eller verre. Let etter punktet der hver tone låter balansert og jevn. Men enda viktigere: Let etter punktet der bassen er dyp og kraftig. Når du har funnet et bra sted, kan du sette stolen der. Husk at vi vil få systemet ditt til å låte realistisk – som virkelige mennesker, et virkelig band, et virkelig orkester. Ikke bli bekymret hvis du ikke får bassen til å låte som om du er på diskotek. Vi kommer til subwoofere senere.

Ta en pause! Nå har du hatt det litt moro med høy bass og tunge gitarer.

Tid for delikate nyanser og detaljer

Velg et par enkle sanger. En vokalist med et piano eller en gitar. Ikke så mye mer. Sitt foran høyttalerne dine, og lytt. Spill på et realistisk volum, som alltid – omtrent like høyt som en virkelig musiker ville spilt. Du burde kunne høre at stemmen kommer fra mellom høyttalerne dine, i et område bak dem.

Prøv å bevege høyttalerne dine en smule tettere sammen, så vil stemmen nærme seg å ligge på et punkt i stedet for et generelt område. På et tidspunkt vil du få en følelse av at det er en ekte person rett foran deg. Du vil ikke kunne se dem, men det vil nesten føles som om du kan ta på dem.

Velg en annen sang. Noe med et band eller en trio. Lytt igjen, på et realistisk volum. Bandet burde låte som et virkelig band som befinner seg i området mellom høyttalerne dine. Beveg høyttalerne dine en smule fra hverandre, helt til du kan oppfatte en klar forskjell mellom gitaristen på venstre side og bassisten på høyre side. På mange opptak er trommene plassert bak vokalisten, og hvis du setter opp systemet ditt riktig, kan du høre forskjell i dybden på dem. Pass på at du ikke plasserer høyttalerne for langt fra hverandre. De skal hele tiden låte som én enhet, ikke som to separate lydkilder. Du vil merke det hvis dette skjer ved at stemmen til vokalisten klinger hult og spøkelsesaktig.

Hvis du beveger høyttalerne tettere sammen, vil du høre at lyden av stemmene blir varmere og fyller mer av rommet. Setter du dem for tett sammen kan resten av instrumentene ta mer plass i midten og gjøre stereobildet uklart. Bruk litt tid på å finne en god balanse mellom et bredt lydbilde og et intimt, realistisk og sentrert bilde.

Siden du har valgt lytteposisjon for best mulig bassrespons, bør du være godt fornøyd med balansen i lyden. Du kan eventuelt prøve å sette høyttalerne dine tettere på bakveggen for en smule mer bass, eller lenger ut i rommet for en slankere lyd. Hvis du ikke kan flytte stolen for å få den rette lyden, så er dette en god løsning. Vær forsiktig, for hvis høyttalerne kommer for tett på veggen, kan det gjøre det følsomme stereobildet ditt flatt. Husk at det skal være plass til yndlingsvokalisten din bak høyttalerne.

Gjør det samme i din egen stue

Det vi har beskrevet nå er den rette måten å plassere stereosystemet ditt i et helt tomt rom der du kan gjøre hva du vil. Slik er det jo sjelden i praksis, men i prinsippet kan du likevel gjøre det samme i din egen stue! Les instruksjonene grundig, og prøv ut mulighetene i din egen stue.

Helt seriøst, prøv det! Trekk høyttalerne dine ut mot midten av stua, og få dem til å låte fantastisk. Etter all sannsynlighet kommer du til å sitte mye tettere på bakveggen enn i det teoretiske lytterommet vårt, men det er greit. Du vil høre mer bass fra høyttalerne på denne måten, så prøv å sette høyttalerne nærmere deg selv. Prøv å finne den beste balansen mellom det å oppnå det beste stereobildet og det faktum at dette er en dagligstue der det også skal skje andre viktige ting.

Du kan også sette høyttalerne dine på filtføtter, slik at du enkelt kan skyve dem rundt som du ønsker. Når du setter på en nyinnkjøpt plate, kan du sette dem i perfekt posisjon og få deg en kveld med fantastisk musikk. Når du er ferdig, kan du bare skyve dem tilbake igjen. Forskjellen som høyttalerplasseringen utgjør er hundre ganger større enn den eventuelle lydforskjellen mellom filt, gummi eller spikes.

Fem enkle steg

  1. Del opp rommet ditt i tredjedeler, og plasser høyttalerne en tredjedel ut i rommet. Plasser dem ca. tre meter fra hverandre i første omgang.
  2. Spill musikk, og beveg deg frem og tilbake i rommet for å høre etter hvor bassen er best. Hver basstone du hører bør ha samme lydstyrke. Bassen skal låte balansert og kraftig. Sett stolen din der det er best bass.
  3. Mål avstanden mellom deg og høyttalerne. Plasser høyttalerne med tilsvarende innbyrdes avstand. Da skal du få en likesidet trekant. Vri høyttalerne så de peker inn mot lytteposisjonen.
  4. Hør på et par enkle innspillinger med vokalister. Beveg høyttalerne dine tettere sammen eller lenger fra hverandre helt til stemmene kommer fra midt mellom høyttalerne. Dette skal være et klart definert punkt, som om du kan ta på personen som står der.
  5. Beveg høyttalerne dine tettere på bakveggen i små steg for mer bass, eller lenger inn i rommet for en mer balansert lyd. Gjør dette til du får en avslappet, balansert og realistisk lyd, og gjør det mens du hører på den samme musikken.