HiFi Klubben

Hopp til innhold
Lokale tilbud Gjør et kupp på utstillingsmodeller, utgående produkter og overskuddslager fra alle butikkene våre Les mer

HiFi Scenen Talks – Tina Dickow

"Vi må få musikken til å leve igjen"

Allerede som barn ble Tina Dickow matet med kjærlighet til musikkens liv og nyanser. Og på sitt 10. album Whispers bygger hun i samarbeid med sin lydnerdete mann bro mellom den varme organiske produksjonen og den råe låtskrivingen. For det er farlig når musikken blir komprimert til døde, mener hun.

Tina Dickow - WhispersTina Dickow - Whispers
Lytt til albummet på Spotify / WiMP

Faren hennes gikk bort og satte på en av vinylplatene sine. Det var typisk Pink Floyd eller klassiske utgivelser fra Deutsche Grammophon. Så tok han henne på fanget og understrekte igjen hvor viktig det var at de satt midt i rommet. Så begynte musikken å spille.

Tina Dickows aller første minner om musikk er tett knyttet til hennes fars entusiasme for lyd. I barndomshjemmet hennes hadde han inredet et eget rom som var viet til lytteropplevelser, og det sto to store høyttalere der, og overalt lå det masse lydgreier. Og når musikken strømmet ut, la han ut i det vide og brede om alle de små detaljene.

Men det var ikke den gode lyden i seg selv som grep henne. Det gjorde de oppriktige sangene derimot. Så da Tracy Chapman ga ut sitt debutalbum i 1988, fant far og datter en fellesnevner: grundig produksjon bak dønn ærlige sanger. Senere utvidet navn som Björk, Beck og Radiohead de indre lydlandskapene hennes. Og selv om hun holdt fast ved at det først og fremst handlet om sangen, så lurte hennes fars kjærlighet for lyd i bakhodet da hun gikk i studio for å spille inn sitt debutalbum i 2001.

Tracy ChapmanTracy Chapman - Tracy Chapman (1988)

– Når foreldrene dine er veldig opptatt av noe, føler du troskyldig at det bør du også være. Jeg mente at det var mitt ansvar å lage god lyd. Så da jeg famlende gikk i gang med mitt første album, var det én ting jeg ikke gikk på akkord med: lyden. Det skulle tas opp på bånd og gjøres etter alle kunstens regler. Så det ble et ganske dyrt debutalbum. Men vi fikk en sang med på en CD som fulgte med hi-fi-magasinet som faren min abonnerte på, og det var jeg utrolig stolt av Tina Dickow.

Etter hvert som sangene hennes vakte gjenklang i de påfølgende årene, fulgte ambisjonen om å spille inn radiohitene noe som kunne bane vei for et internasjonalt gjennombrudd. Og det skurret i ørene til tradisjonalisten Dickow.

– Som musiker er du en del av ”The Loudness War”. Man kan sitte og høre på en masse gamle ting og drømme om at ens egne plater skal låte like ukomprimert og levende. Men så snart du sammenligner dem med Kelly Clarkson, kan du høre at de forsvinner fordi sistnevnte låter så høyt. Man må pumpe ut musikken på bekostning av god lyd hvis man har ambisjoner om å komme på radio, forklarer Tina Dickow og konstaterer at:

Den ambisjonen har vi ikke hatt med det nye albumet. Denne gangen ville jeg ikke slite med slikt. Og jeg er med i demonstrasjonstoget som sier: ”Nok er nok. Vi må prøve å få musikken til å leve litt igjen, og få med noen flere nyanser, i stedet for å bare prioritere at det skal låte høyt på radio.”

– Jeg tror det er skadelig for hjernen vår med den utflatingen som praktiseres for å få musikken til å høres ut som den gjør. Det er så mange detaljer og dybder som ørene våre aldri får oppleve. Vi får bare lyd som er helt flat og udynamisk, fastslår Tina Dickow.

På sitt siste og 10. album Whispers er det slutt på å tenke over hva andre kanskje vil ha. Også i form av lyd og produksjon. Og for første gang karrieren sin har hun hatt muligheten til å gjøre inspillingsprosessen rolig og steg for steg. I stedet for å hoppe fra studio til studio har hun nemlig brukt det studioet hun og ektemannen Helgi Jónsson har bygget hjemme i utkanten av Reykjavik. Dermed har paret en naturlig delt rolle som produsent.

– Mannen min er en lydnerd fra øverste hylle, så vi bor i et hjem med stor kjærlighet til mikrofoner og forforsterkere. Det er noe som pleies ivrig, og hans entusiasme og lidenskap er smitter jo over på meg, sier Tina Dickow.

Frøet til albumet ble sådd da hun skulle skrive sanger til spillefilmen En du elsker. I den forbindelse fant hun en varme og en ro i låtskriving, og ikke minst i sin egen stemme. 

 

Tina Dickow

- Født 1977
- Debuterte i 2001 med albumet 'Fuel'.
- Hennes to nyeste album har blitt nummer én på de danske hitlistene.
- Hennes 10. album 'Whispers' kommer ut 25. august 2014.
- Det anerkjente musikktidsskriftet Mojo skriver i sin rosende anmeldelse av Whispers: ’Stripped down, beautifully, stark and simple and it grabs your attention immediately.'
- Yndlingsprodusenten hennes er  Nigel Godrich.

HiFi Klubben bruker cookies til statistikk og til å forbedre brukeropplevelsen din på hjemmesidene våre. Ved å klikke videre på siden aksepterer du bruken av cookies. Les mer om cookies her